Költő, aki ecsettel ír

Angyal Júlia Mátyás királyról szóló gondolatait fogalmazta meg képein, amelyek a polgármesteri hivatal folyosógalériáján tekinthetők meg. A festőművész a Galéria 12 Egyesület tagja, februárban az Élő múlt című csoportos kiállításon szerepelt, most pedig önálló tárlatát nyitotta meg Kratochwill Mimi.
„Juli mindig meglep! Ahogy végignézzük a képeket, láthatjuk, ismét megújult” – fogalmazott a művészettörténész, majd megjegyezte, megszokhattuk a művésztől, hogy egy-egy kiállítás alkalmából mindig beszámol az utazásairól, ezúttal viszont egy személy köré fűzte fel mondandóját. Mátyás király 1443–1490-ig élt, óriási jelentőségű, párját ritkító, maradandó emléket hagyott maga után. Nem is tudjuk felmérni jelentőségét, meghatározó szerepét a gótika és a reneszánsz kezdetekor; hatása nemcsak Magyarországra korlátozódott, halála után Bázelban jelent meg róla könyv.
Angyal Júlia felhívja a figyelmet az uralkodó kivételes személyiségére – folytatta a művészettörténész, aki arról is beszélt, hogy a XII. kerület milyen sok szálon kötődik Mátyás királyhoz: a Hegyvidéken találhatók nyéki vadászkastélyának falai, vagy épp mellszobra a polgármesteri hivatal melletti téren. Strobl Alajos Mátyás király-kútja a Budavári Palotában, Varga Tamás emlékfala Bécsújhelyen, Fadrusz János Hunyadi Mátyás-szobra szülővárosában, Kolozsváron állít neki emléket.A_kolto_aki_ecsettel_irSajátos stílusával az alkotó nem tartozik egyetlenegy képzőművészeti izmushoz sem. Találóan jegyezte meg róla Szakonyi Károly, hogy ő inkább költő, aki nem szavakkal ír, hanem ecsettel. Más technikákkal is dolgozik, üvegablakai díszítik például a Fenyvesliget Kulturális és Képzési Központ kápolnáját, valamint a Szent Imre Kórház Szent Kozmáról és Damjánról elnevezett kápolnájában ő készítette az oltárképet és a keresztút stációit.
Lírai, grafikus munkáit az egymásba átfolyó, vizesített, szálkás színfoltok jellemzik. Egy képen általában egy szín az uralkodó; vannak kék, barnás, sárgás, zöldes korszakai, Mátyásról szóló gondolatait zöldben alkotta meg. Leegyszerűsített emberi alakok, növényi motívumok, tárgyak jelennek meg művein.
„Képeit nézve jóleső elégtételt érzünk, feloldódik az esetleges hiányérzet azzal kapcsolatban, hogy napjainkban nincs eléggé előtérben Mátyás király. A művész tisztelettel és hódolattal jeleníti meg, villantja fel nem csak a Visegrádi Királyi Palotát, a domborműveket, a Beatrixszal kötött házasságát – utalt a kiállításon látható művekre Kratochwill Mimi. – Megjelenik a két ismert márvány dombormű az ő átfogalmazásában és a lovas szobor központi figurája is. Elegánsan, fenségesen ábrázolja a visegrádi fellegvár egyes részleteit, oroszlános kútját, a palota különféle árkádjait – méltó emléket állítva egyik legnagyobb királyunknak. Angyal Júliánál a költőiség és a szakralitás mellett termékeny talajra talál a történelem. Egy-egy képén, egy-egy kiállításon már találkozhattunk a Mátyás király-témával is, ám ez a huszonkét képből álló tárlat egy teljesebb, különlegesen lírai, középkori utazásra hívja a látogatókat.”

Szd

 

A kiállítás megtekinthető: július 31-ig ügyfélfogadási időben a Hegyvidéki Önkormányzat polgármesteri hivatalában (XII., Böszörményi út 23–25. I. és II. emelet).