Királyfik és királylányok a Zugligeti iskolában

A Három Királyfi, Három Királylány Mozgalom azért dolgozik, hogy minél több „királyfi és királylány” legyen körülöttünk, azaz megszülessenek a kívánt és tervezett gyerekek Magyarországon. Ehhez járulnak hozzá a pedagógusoknak és szülőknek szóló érzékenyítő- és oktatóképzések – immár a Zugligeti Általános Iskolában is.

Skrabski Fruzsina, a Kopp Mária által alapított mozgalom vezetője a programindító sajtótájékoztatón elmondta, hogy egy átfogó felmérés készült egyetemisták körében a gyermekvállalásról. Ebből kiderült, hogy a fiatalok a stabil partner megtalálását és a szülői szerepre való érettséget tartják a legfontosabbnak. Több gyermeket terveznek, a születések száma ezt mégsem tükrözi.

A mozgalom abban segít, hogy – a nevelők, pedagógusok, szülők bevonásával – már gyermekkorban kialakuljanak a családalapítást támogató kompetenciák, mint amilyen a társas kommunikáció, a konfliktuskezelés, a problémamegoldás vagy az együttműködés képessége. Akik ezekre gyermekként képesek, felnőttként is jól kezelik személyes kapcsolataikat. Ezt a célt szolgálják a Zugligeti iskolában is megtartott boldogságórák, vagy a családi életre nevelés program, míg az intézményben működő szülői akadémiát vendégelőadókkal erősítik.

Bernyák Adrienn, a Zugligeti Általános Iskola igazgatója arról beszélt, hogy a program támogatásával a pedagógusok még hatékonyabban tudják megszólítani a gyerekeket, akik így könnyebben megtanulhatják az érzéseik, indulataik kezelését. Olyan hasznos tudást, gyakorlatokat tudnak átadni, amikkel tanítványaik magabiztosan, pozitív énképpel, saját döntésekkel, felelősséggel lesznek képesek megoldani a napi problémákat.

Bálint Beáta szerint minél korábban el kell kezdeni a gyerekek érzelmi nevelését. Mint a Városmajori Óvoda vezetője kiemelte, a boldogságórákon részt vevő munkatársai új impulzusokat kaptak.

Dezső Anita, a boldogságórák egyik kidolgozója hangsúlyozta: életszemléletet közvetítenek. Megmutatják, miképpen lehet sikerrel megküzdeni az életben adódó nehézségekkel. Élménypedagógiai programjuk az örömteli tanulás lehetőségét adja meg a gyerekeknek és az ehhez szükséges eszköztárat a pedagógusoknak. Globális jóllét- és kreativitásmérések igazolják a tréningek eredményét, például a boldogságórákat követően 25-30 százalékkal jobban teljesítenek a diákok az iskolában.

Fogarasi Szilvia, a Csermely tagóvoda irányítója, aki maga is részt vett a boldogságórákon, azt mondta, hogy a képzés nagyszerűen alakítja a pedagógusok gondolkodásmódját. Azonnal használható gyakorlati tanácsokat ad, megmutatja, hogyan lehet a legtöbbet kihozni a gyerekekből – szeretettel, odafigyeléssel, támogatással.

Végezetül elhangzott, hogy a mozgalom május 11-én ismét megrendezi az „Emeljünk magasba minél több gyereket!” elnevezésű országos rendezvényét. A résztvevők pontban 11 órakor egyszerre emelik fel gyermekeiket, amivel a gyerekvállalás fontosságára szeretnék felhívni a figyelmet.

sm.