Sérülések, törések, otthonápolás

Rándulások, húzódás, ficam bárkivel előfordulhat, és sajnos a töréseket sem lehet biztosan elkerülni. Ezekről az igencsak gyakori sérülésekről beszélt az Egészségesen a Hegyvidéken – Szabadegyetem legutóbbi előadásában dr. Lajos Éva ortopéd szakorvos.

Talán meglepően hangzik, de leggyakrabban az otthonunkban érhet baj minket. Ezt követik a munkahelyi, a közlekedési és a sportbalesetek, s még ritkábbak a természeti katasztrófák miatt kialakuló sérülések. Ráadásul a háztartási balesetek között háromszor annyi a halálos kimenetelű, mint a közúton előforduló baleseteknél. Ezzel vezette fel előadását dr. Lajos Éva ortopéd szakorvos, a Budai Egészségközpont munkatársa az Egészségesen a Hegyvidéken – Szabadegyetem legutóbbi összejövetelén.

A sérülések mintegy fele esés következtében történik; idősebb korban a szőnyeg, a csúszós burkolatok jelentik a legnagyobb veszélyt. Éppen ezért érdemes szellős sportcipőt hordani a lakásban, mert abban biztonságosan lehet járni, a talpa csúszásbiztos. Amennyiben mégis a papucs mellett döntünk, figyeljünk az állapotára: a kitaposott, „kijárt” papucs nagyon veszélyes lehet, hiszen nem tartja a lábat, könnyebben beleakad a küszöbbe, a szőnyegbe. Ez utóbbit egyébként is inkább távolítsuk el a lakásból! Amikor lépcsőn járunk, legyünk nagyon körültekintők, kapaszkodjunk a korlátba, ne siessünk.

Főzés közben ne hagyjuk a tűzön az ételt, ha forró olajjal, vízzel dolgozunk. „Mumusnak” számít az áramütés, a régi berendezések, kapcsolók könnyen bajt okozhatnak. Ne tároljunk otthon mérgező anyagokat címke nélküli flakonokban, edényekben, mert később esetleg már nem emlékszünk rá, hogy mi is van az üvegben.

Szabadtéren villámláskor ne álljunk fa alá, ne maradjunk vízparton, próbáljunk védett helyre menni, üljünk autóba, de ne érjünk fém alkatrészekhez, még a kormányhoz sem. Ha ezekre nincs lehetőségünk, guggoljunk le, ahol vagyunk, és húzzuk össze magunkat.

Mi a teendő, ha megtörtént a baj? Otthon, egyedül ez nagy kihívás. Ha elestünk, és nincs senki a közelben, próbáljunk meg apró mozgásokkal eljutni a telefonhoz, és segítséget hívni. A legjobb, ha mindig van nálunk mobiltelefon. Egyedülállók építsenek ki kapcsolatot a szomszédokkal, akiknek feltűnhet, ha nincs mozgás a lakásunkban.Serulesek_toresek_otthonapolas

Ami az elsősegélynyújtást illeti, a laikusoknak is van kötelezettsége. A legfontosabb, hogy mindig vegyük komolyan a sérült panaszát, próbáljuk meg nyugalomba helyezni őt, és telefonáljunk a mentőknek. A 112 az egységes európai segélyhívó szám, a 104 a mentőké, a 105 a tűzoltóságé, a 107 a rendőrségé.

Hasüreget, hasfalat érő tompa traumák esetén gondolni kell a lép károsodására, ezek a zúzódások ugyanis sokszor nem járnak látható sérüléssel. Húzódás esetén elképzelhető kisebb nyúlás, ami magától visszaáll, ficamnál viszont mindenképpen szaksegítségre van szükség. A csontok részleges törése, repedése sem mindig látszik, nagyobb ütésnél, ha ennek gyanúja fennáll, ajánlatos kórházba menni.

Zárt, duzzadással járó sérülésnél a sérült végtagot nyugalomba kell helyezni, felpolcolni, a térdhajlatot megtámasztani. Utóbbi azért fontos, mert így lesz megfelelő a vérkeringés. A felkar nyugalomba helyezése akár egy sállal, kendővel, konyharuhával is megoldható. Ezzel elkerülhetjük, hogy túlságosan nagyra nőjön a duzzanat. Segíthet a jegelés, a hűtés, de a borogatás nem, az feláztathatja a bőrt.

Orvosi beavatkozásnál a rögzítés gipsz helyett történhet műanyag eszközökkel, szükség szerint csavaros, lemezes beavatkozást végez az orvos. A velőüregbe helyezett rögzítéssel tökéletes deformációmentesség érhető el. A traumát, sérülést követő stressz mentális problémákkal járhat, ennek feldolgozásához szakember segítségére is szükség lehet.

Dr. Lajos Éva arról is beszélt, hogy a háztartási sérülések elkerülésének legjobb módja a biztonságos környezet megteremtése. Számos otthoni segítőeszköz létezik: ne szégyelljük a szobavécé használatát, szereltessünk fel kapaszkodókat, gondoskodjunk a csúszásmentességről és a botlásveszélyek kiiktatásáról.

A rehabilitációra, gyógyulásra is igaz, hogy mindenhol jó, de legjobb otthon! Így sokkal gyorsabb lesz a regeneráció, ám ehhez az szükséges, hogy kérjük és fogadjuk el mások segítségét. Léteznek szakgondozói hálózatok és más otthonápolást támogató programok, ezeket bátran vegyük igénybe.

Ágyban fekvés esetén gondoljunk a felfekvés elkerülésére, csökkent mozgásképességnél indokolt a járókeret, rollátor használata. Ez utóbbi különösen hasznos, a bevásárlókocsihoz hasonló eszközre ugyanis, ha elfáradunk, rá lehet ülni, ami növeli a járástávolságot és a terhelhetőséget.

sm.