„Nem lesz gond a tanév lezárásával”

Jól működik Hegyvidéken a távoktatás, egyebek közt annak is köszönhetően, hogy a XII. kerületi iskolák gyorsan és megannyi alternatív oktatási eszközt felhasználva alkalmazkodtak a kialakult helyzethez. A Zugligeti Általános Iskolában bevezetett újdonságokról, köztük az intézmény zárt YouTube-csatornájáról dr. Bernyák Adrienn igazgatót kérdeztük.

– Hogyan készültek fel az új kihívásokra?

– Nem volt egyszerű, de büszkén mondhatom, hogy a tantestület egy emberként állt csatasorba. Mindenki a kezdetektől maximálisan komolyan vette a ránk váró rendkívüli feladatot. Erre volt szükség ahhoz, hogy szinte zökkenőmentes legyen az átállás a digitális oktatásra. S még valamire: a szülők, a családok közreműködésére! Ötleteikkel, konkrét javaslataikkal segítették, és a mai napig segítik a munkánkat.

– És a diákok?

– Róluk is csak a legjobbakat mondhatom. A zugligeti nagyszerű iskolaközösség, ami most mutatkozik meg igazán. Tanulóink mindenben partnerek, mindannyian tudják, értik, hogy most egy speciális időszakot élünk át, együtt kell megoldanunk a feladatot.

– Többféle digitális platform létezik a távoktatáshoz, ezek közül melyiket használják?

– A KRÉTA rendszerrel indultunk, a gyerekek ezen keresztül kapják a feladatokat, itt kommunikálunk a szülőkkel is. A másik nagy platform a Google Classroom, amelyet fokozatosan vezettünk be, a tavaszi szünet után pedig intézményi szinten már erre szeretnénk átállni. Azért, hogy minden jól menjen, a pedagógusainknak egy workshopot tartunk, amelyen átvesszük a teendőket.

– Említette a kapcsolattartást. A népszerű közösségi applikációkat is igénybe veszik?

– Az iskola az említett két programmal dolgozik, a pedagógusaink viszont saját döntésük alapján más platformokat is használnak. Népszerű a Skype és a Hangouts. A tapasztalatokról egyeztet a tanári kar, ennek ismeretében alakítjuk a kapcsolattartási szokásainkat.

– A tanulás szempontjából milyen terhelést kapnak most a diákok?

– Fontos, hogy ne essünk túlzásba! A tananyag természetesen nem lehet kevesebb, de több sem. Sokat tanulnak a gyerekek, ráadásul jelen helyzetben nem jut annyi lehetőségük a kikapcsolódásra. Ezt figyelembe kell vennünk. Éppen ezért igyekszünk projektmunkákat adni, vagy időkorlátos feladatokat, hogy így is oldjuk a monotonitást. Működnek azért a szóbeli feleltetések is, emiatt örömteli, hogy nincsenek fennakadások az online rendszerekben.

– Ha jól tudom, a tananyag átadását egy speciális módszerrel is segítik.

– Nem saját találmány, ám nagyon hatékony a zárt YouTube-csatorna. Ide töltik fel a pedagógusok az oktatófilmeket; egyebek közt a testnevelést is így oldjuk meg.

– Mindenkinél biztosított az elérés?

– Igen, az különösen lényeges, hogy a diákok rendelkezzenek a szükséges számítástechnikai háttérrel. Szerencsére ezen a területen nincsenek hiányosságok. Ugyanakkor figyelünk arra, hogy a meglévő eszközök ne legyenek túlterheltek, ne kelljen feleslegesen számtalan szoftvert telepíteni. Ez a több gyereket nevelő, így elvileg többféle programot használni kényszerülő családok számára jelent igazi könnyebbséget.

– Hogyan látja, rendben le tudják zárni a tanévet?

– Ebben biztos vagyok! A diákjaink be tudtak kapcsolódni a digitális oktatásba. Megkapják a feladatokat, amiket teljesítenek, mi pedig elkészítjük az értékeléseket. Ezért nem lesz gond a tanév lezárásával.

MM.