Bánjunk szépen a zöldségekkel!

A coleslaw, azaz az amerikai káposztasaláta zamata a sárgarépa és a káposzta arányán áll vagy bukik. Ilyenkor, tavasszal a legfinomabb, mert még minden zöldség üde, ropogós. A téli hónapokban a reszelt nyers sárgarépa mindig a gyerekek kedvence volt, anélkül, hogy tudták volna, micsoda vitaminbomba, amit esznek. Az öregebb példányok is felfrissülnek, ha lereszelés előtt egy kevés ecettel ízesített vízfürdőbe rakjuk.

A fiatal sárgarépát gyorsan letisztíthatjuk, és a kezünket se fogja be, ha tiszta ruhára fektetjük, beszórjuk sóval, és a ruhát ráborítva dörzsöljük. A végén lemossuk vízzel, és boldogan lereszelhetjük, abban a biztos tudatban, hogy sokkal több hasznos vitamint őriztünk meg ilyen módon, mintha bármilyen más módszerrel meghámoztuk volna.

A sárgarépa főzővizébe másféle felhasználásakor – például párolásnál, vagy ha főzeléket készítünk belőle – tegyünk egy kávéskanál porcukrot, ettől sokkal finomabb ízt kap. A lereszelt nyers sárgarépát ízesíthetjük, vitamintartalmát növelhetjük citrom- vagy narancslével, vékonyan szeletelt Golden almával, néhány szem mazsolával. Még egy „répatrükk”, amit a nászasszonyomtól tanultam: szebb, jobb és vitamindúsabb lesz a húslevesünk, ha egy nagy sárgarépát lereszelünk, egy kevéske olajon megpároljuk, és a húslében felforraljuk.Banjunk_szepen_a_zoldsegekkel

Az ember tavasszal sokkal jobban vágyik mindenféle zöldségre. Itt van például a kényes-fényes padlizsán, amelyet tilos fémtárggyal érinteni, mert megbarnul. Csak fakanállal vagy műanyaggal szabad feldolgozni. Fontos, hogy sütés előtt két-három órára vízbe áztassuk, mert úgy mindvégig megtartja a szép színét, és sütés közben nem enged fekete levet.

A karanténos időkben az egyik legfontosabb zöldségünk a magyar konyha nélkülözhetetlen kelléke, a hagyma volt. Már a régiek, az egyiptomiak és a rómaiak is tudták, hogy felvértezi a szervezetet, segíti az emésztést, vizelethajtó hatása van. Kivédi a fertőzések bizonyos fajtáit. Bebizonyosodott, hogy mintegy százötven növény közül a vöröshagyma és a fokhagyma a leghatásosabb baktériumölő, főleg nyersen fogyasztva.

Ha „bűnözünk”, és zsíros ételt eszünk, tanácsos utána vezeklésül megenni egy kis fej vöröshagymát vagy néhány újhagymát. Óriási erénye, hogy megakadályozza a vérrögképződést, csökkenti a vér koleszterinszintjét, normalizálja a véralvadást. Gyógyítja a száraz, makacs köhögést, hagymatea formájában csökkenti az asztmás rohamok erejét. A hagyma részben a tüdőn át távozó illóolajai fellazítják a hurutot.

Kövesdy Zsuzsanna