A kép nemcsak készül, hanem születik is

„Csend-20/Silence-20” a címe Cseke Szilárd Munkácsy Mihály-díjas képzőművész önálló kiállításának, amely a Hegyvidék Galériában nyílt meg, a Budapest Art Week hivatalos programjához kapcsolódva. A sokoldalú alkotó több szállal kötődik a XII. kerülethez, 2019-ben részt vett a Hegyvidéki Nemzetközi Művésztelepen, az ott készült munkái – a művésztársakéival együtt – előbb a Hegyvidék Galériában voltak láthatók, majd Aradon is. A most bemutatott képek legtöbbjét erre az alkalomra festette. Megidézik a természetet, a természetben szerzett élményeket, ugyanakkor alkalmasak egyfajta intellektuális elmélyülésre.

„Több szempontból is nagyon örülök, hogy ezeket az alkotásokat megtekinthetik a hegyvidékiek – kezdte köszöntőjét a megnyitón Fonti Krisztina alpolgármester. – Tizennyolc éve ismerem Cseke Szilárdot, és meggyőződésem, hogy olyan műveket alkot, amik harmóniát sugároznak, amiket az ember szívesen fogad az otthonában, jó együtt élni velük. Ebben a vírustól gyötört életünkben nagyon nagy szükségünk van az intellektuális, szívet-lelket-szellemet gyönyörködtető élményekre. Ez a kiállítás nagyszerű alkalom arra, hogy anélkül, hogy tömegben lennénk, elmélyüljünk, és részesei legyünk egyfajta szellemi töltekezésnek.”A_kep_nem_csak_keszul_hanem_szuletik_is1

A művek egymást követően jöttek létre, különböző anyag- és felületkezelési kísérletek révén – elemezte Petrányi Zsolt művészettörténész a kiállított két sorozatot. A festő a vászonra vagy a kép hordozójára először színfelületeket vitt fel, amelyek vagy tiszták, vagy festékrétegek keveredését mutatják. Minden festményen más színek összjátékát láthatjuk, ez adja a különböző karaktert. A következő rétegek a sötét sávok, a töredezett vonalstruktúrák, amelyek vagy festettek, vagy lenyomatként kerültek a színterületre. Az így teremtett hálózatok a művek egy részén konkrét képet idéznek fel bennünk, erdei fák perspektivikus szövetét, aminek a felismerését Cseke világos színfoltokkal segíti. A rajzolat asszociációkhoz vezet, amelyek az alattuk lévő színjátékot konkretizálják. Van, ahol a háló absztrakttá válik, van, hogy fejformát idéz.A_kep_nem_csak_keszul_hanem_szuletik_is2

Az alkotások, sorban a terem falain, eltérő méretükkel, eltérő kompozícióikkal olyan munkamódszert feltételeznek, amit a képi látvánnyal kapcsolatos útkeresés határoz meg. Egyfajta párbeszéd ez a véletlennel – a művész a véletlent alkotótársnak hívja meg a képek készítésekor.

„Variációkban gondolkodik, mert egy képi ötlet másképpen hat, ha kisebb, ha nagyobb, ha élénkebb, ha visszafogottabb, ha absztraktabb, vagy ha realistább – mondta a művészettörténész, majd hozzátette, hogy létezik a munkának egy olyan tartománya is, amiben a művész megpróbálja befolyásolni az anyagot. – Vannak felületek, amik lehet, hogy nem úgy alakulnak, ahogy elképzelte, hanem jobban, látványosabban, az alkotót is meglepő hatásokat keltve. A kép ezért nemcsak készül, hanem születik is… Cseke Szilárdnál az alkotói munka olyan esztétikai értéket teremt, ami a művész személyiségétől függetlenül hat ránk.”

A megnyitót követően Maros Ádám, a Magyar Állami Operaház művésze ütőhangszeres improvizációval festette alá a képek megtekintését.

szd

 

A kiállítás 200 forintos regisztrációs jegy megvásárlásával tekinthető meg november 5-ig, keddtől péntekig 10.00–18.00, szombaton 10.00–14.00 óráig a Hegyvidék Galériában (XII., Királyhágó tér 10.). Jegyek kaphatók, továbbá regisztrálni lehet a https://hegyvidekgaleria.jegy.hu/ oldalon, a MOMkult jegypénztárában (XII., Csörsz utca 18.) és a Hegyvidék Galériában.A_kep_nem_csak_keszul_hanem_szuletik_is3