Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Ujabb_elektromos_buszok_a_kerulet_utjain

Újabb elektromos buszok a kerület útjain

A karbonsemleges közlekedés elérése érdekében a fővárosban is feltűntek elektromos buszok, ám ezek eddig inkább a kisebb forgalmú vonalakon közlekedtek. A XII. kerületben ilyen volt néhány midibusz a 102-es busz útvonalán.
Az utóbbi hónapokban valós, napi körülmények között lefolytatott tesztüzem keretében több különböző gyártó hagyományos és csuklós járművei is górcső alá kerültek. Tavaly ősszel egy kamionjairól is ismert német cég elektromos busza szállította a fővárosi utasokat, tavasszal egy másik német cég biztosított szintén kibocsátásmentes járművet, most pedig kínai buszt próbálhatnak ki a szakemberek és az utasok.
A laikus szemmel a megszokottakhoz kívülről és belülről is nagyon hasonlító e-buszok alaphelyzetben nagyjából 300 kilométerhez elegendő akkumulátorcsomaggal vannak felszerelve, ami egy töltéssel több mint tíz teljes kör megtételét teszi lehetővé a Gyöngyösi utca–Apor Vilmos tér–Gyöngyösi utca viszonylaton. Töltésükre több lehetőség kínálkozik, elvileg akár a trolikhoz hasonlóan is képesek áramot felvenni. A nagyobb akkumulátorkapacitással is felszerelhető buszok a leghosszabb útvonalak és a hegyi szakaszok kihívásainak is könnyedén meg tudnak felelni, miközben nem okoz gondot számukra az elektronikus kényelmi berendezések – például a klíma – működtetése.
Az elektromos buszok nagy előnye, hogy mindegy, utasokkal megrakva dugóban araszolnak, vagy szinte üresen haladva lendületesen közelítik meg a következő megállót, a károsanyag-kibocsátásuk nulla, így sem korommal, sem füsttel nem terhelik a város levegőjét. A belvárosi szennyezettséghez képest ma még jobb helyzetben lévő Hegyvidék szempontjából különösen fontos is a kedvező életkörülmények fenntartása.
Az elektromos hajtás másik pozitívuma, hogy a buszok – elsőre talán meglepő, de könnyen megszokható – csendben gurulnak, még a trolikra jellemző sípolás és kattogás sem zavarja az utasokat. A motort próbáló emelkedőkön pedig nem kell hallgatnia az egész környéknek a robbanómotoros járműveknél szokásos zajos küszködést. Ráadásul a lejtőkön és a fékezések alkalmával, a mozgási energiát átalakítva, elektromos áramot táplál vissza az akkumulátorokba.
Aki kedvet kapott egy kis e-buszozáshoz, annak a BKK Futár honlap vagy okostelefonos alkalmazás nyújt segítséget a kipróbálásához. A 105-ös vonalán közlekedő, világos festésű, e105 jelzésű járművön a tesztidőszakban ingyen tudunk tapasztalatokat gyűjteni – de ha elmegy az orrunk előtt nem érdemes várni rá, mert csak másfél-két óra múlva tér vissza legközelebb.

(B.)