Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Furcsa_es_nehez_tanev_utan_megkezdodtek_az_erettsegi_vizsgak_2

Furcsa és nehéz tanév után megkezdődtek az érettségi vizsgák

Az idén érettségiző diákok számára szinte felüdülést jelenthetett a vizsga, annyira nehéz volt az odáig vezető út – holott ez általában fordítva van. A járványhelyzet azonban átírta az ilyenkor megszokott menetrendet, a végzősök hosszú ideig digitális távoktatással készültek életük eddigi legfontosabb megméretésére. Hegyvidéki pedagógusokkal és tanulókkal beszélgettünk a furcsa tanévről, az online tanulás előnyeiről és hátrányairól, valamint természetesen a vizsgákról.

A koronavírus-járvány ismét felborította az érettségi megszokott rendjét. Biztonsági okokból a kormány úgy döntött, ezúttal is elmaradnak a szóbeli vizsgák. A végzősök az utóbbi tíz hónapban digitális távoktatásban tanultak, ami nem könnyítette meg a helyzetüket. Számíthattak azonban iskoláik támogatására, a pedagógusok mindenhol mindent megtettek annak érdekében, hogy az érettségizők a lehető legjobb eredményeket érjék el.
A Tamási Áron Általános Iskola, Gimnázium és Német Nemzetiségi Gimnázium tanárai fakultációkat, személyes érettségi felkészítőket szerveztek. Karacs Zsuzsanna iskolaigazgató elmondta, hogy a végzősöknek egyetlen online órájuk sem maradt el. A pedagógusok a fő tantárgyakból és azokból az órákból, amelyekre igény mutatkozott, délutáni konzultációkat is biztosítottak.
Az érettségi a tavaly már megismert rend szerint zajlott. Kézfertőtlenítés és lázmérés után lehetett belépni az iskolaépületbe, és a közös helyiségekben kötelező volt a maszkhasználat. Az első héten, mint minden gimnáziumban, reggel 9 órakor kezdődtek a vizsgák, hogy minél kevesebb legyen a találkozások száma. A második héten, amikor az egyes tantárgyakból már kevesebben írásbeliznek, visszatértek a 8 órás kezdéshez. Emelt szinten 50 külsős diák érettségizett, míg középszinten 65-en rendes érettségi vizsgát, 67-en pedig előrehozott érettségi vizsgát tettek. A COVID miatt szerencsére senki sem hiányzott.
„Végig arra készültünk, hogy lesz szóbeli vizsga, ám ez elmarad, így nincs javítási lehetőség az írásbeli után. Ezt mi, tanárok, egy kicsit nehezebb próbatételnek gondoljuk, mert vannak gyerekek, akik írásban gyengébben teljesítenek. Nekik hiányzhat a szóbeli eredménye” – zárta szavait az igazgató. Furcsa_es_nehez_tanev_utan_megkezdodtek_az_erettsegi_vizsgak_3

*

A Sashegyi Arany János Általános Iskola és Gimnázium pedagógusai eseténként pluszórákat tartottak, fakultációkat vezettek. Az eredményesség szempontjából sokat számított az online oktatás bevezetése előtt megtartott próbaérettségi, többen ezt követően döntötték el, melyik tárgyból tesznek emelt szintű vizsgát – mondta el nekünk Aszódi Judit igazgatóhelyettes.
Elsősorban a matematika, a történelem és a magyar igényelt személyes felkészítést – tette hozzá. A tanárok jó döntésnek tartják, hogy elmaradt a szóbeli érettségi, azt pedig külön is üdvözlik, hogy ennek ellenére a megfelelő pontszámú nyelvi érettségi nyelvvizsgát ér.
A 10. és a 11. osztályosok előrehozott érettségin vehetnek részt angol, német, informatika és földrajz tantárgyakból, ezzel a lehetőséggel közel százan éltek. Jó hír, hogy bár lehetőség van rá, eddig egyetlen végzős sem halasztotta el a vizsgáit.
Háromszázhatvanöt diák emelt szintű érettségit tesz az Aranyban, ami még nagyobb odafigyelést igényel. A más iskolából érkezők a főbejáraton, kamerás hőmérés után juthatnak be az épületbe, a „hazaiak” pedig az udvari bejáratot használhatják. Ott is kötelező a hőmérés, míg a folyosókon előírás a maszkhasználat.

*

Messzemenően betartják az egészségvédelmi előírásokat a Városmajori Gimnáziumban is, ahol a többi hegyvidéki iskolához hasonlóan fertőtlenített termek várták az érettségizőket. Ami a felkészülést illeti, a pedagógusok főleg a fakultációs tárgyakból tartottak kis létszámú foglalkozásokat, fizikából, kémiából pedig jó szolgálatot tett az iskola eszközparkja. Ahogyan dr. Szebedy Tas iskolaigazgató fogalmazott, ezek az alkalmak hasznosnak bizonyultak, sokat hozzátettek a diákok felkészüléséhez.
Erre szükség is volt, hiszen a közel tíz hónapig tartó távoktatásban nehezen ment az önálló tanulás, nem lehetett tudni, mennyire mélyült el az átadott tudás. Az igazgató arról is beszélt, hogy a mostani végzősök életéből kimaradt egy nagyon fontos közösségi időszak: a záróév szépsége náluk a kamerába tekintésre és a távbeszélgetésre korlátozódott…
Ám nemcsak ez jelentett nehézséget, izgulni kellett amiatt is, nehogy a vírus „beleszóljon” a vizsgáztatásba. Az első héten szerencsére nem történt probléma. Emelt szintű érettségi vizsgaközpontként a Városmajori Gimnáziumban kétszáznál is többen érettségiznek, legalább húsz teremben zajlik a vizsgáztatás. Egyelőre nincs fennakadás, a pedagógusok létszáma is elegendő.
A középszintű érettségin valamennyi városmajori végzős megjelent, és teljesítette a követelményeket. Többségük örömmel vette, hogy egyfordulós a vizsga, ezt könnyebbségnek gondolják, mert a szóbelire még két-három hetet kellene tanulniuk. „Tavaly szépek voltak az eredményeink, reméljük, az idén sem lesz ez másként. A minél sikeresebb érettségi kulcskérdés, nálunk mindenki egyetemre akar és fog is menni” – hangsúlyozta Szebedy Tas. Furcsa_es_nehez_tanev_utan_megkezdodtek_az_erettsegi_vizsgak_4

*

Hogyan látták az elmúlt napokat a vizsgázók? János szerint tavaly tavasszal kicsit kevesebbet tanultak, most viszont alaposan belehúztak. Eleinte nehéz volt, de az iskola minden feltételt biztosított az otthoni tanuláshoz. Az év első hónapjaiban több dolgozatot írtak matematikából.
„Nekem könnyebbséget jelentett, hogy kevesebb energiát kellett fordítani a nem érettségi tárgyakra. Eleve úgy álltam neki, hogy nem lesz szóbeli, ezért az írásbeli feladatokra tudtam összpontosítani. Műszaki egyetemen szeretném folytatni, ezért a matekra koncentráltam. Úgy érzem, jól sikerült az emelt szintű vizsga” – foglalta össze tapasztalatait a végzős diák.
Márton elmondta, hogy eleinte „jó mókának tűnt” a távtanulás, mert nem kellett iskolába menni, és sokkal több idő jutott a számítógépezésre: „Később aztán kiderült, hogy nem annyira hatékony az online felkészülés, még akkor sem, ha a tanárok tényleg mindent megtettek, nincs okunk a panaszra. Egyszerűen sokkal nagyobb kihívás egyedül tanulni.” Sokat segítettek az iskolai fakultációk és a konzultációk is, valamint a szorgalom, ő például matematikából az összes eddigi érettségi feladatsort megcsinálta. „Kilencven százalék feletti eredményre számítok, az irodalomnál és a történelemnél pedig elég a nyolcvan is, mivel a Közgázra készülök” – tette hozzá.
Dorka úgy látja, az online tanulás nem volt fárasztóbb, mint a hagyományos, és így is meg lehetett szerezni a megfelelő tudást. Ráadásul több idő jutott a tananyagra, a tanárok pedig rengeteget segítettek. Mint mondta, az utóbbi fél év csak a tanulással telt, a végére picit már csökkent a koncentrációja. „Másfajta feladatokat kaptunk, ami nem baj, annak meg külön örültem, hogy nem kellett szóbelizni!” – folytatta a műszaki pályára készülő Dorka, aki annyit még elárult, hogy a helyzetre való tekintettel könnyebb érettségire számított, utólag azonban inkább átlagosnak tartja a feladatok nehézségét.

sm.