Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Gyorsabb, olcsóbb, élvezetesebb lesz a Bubi

Hét év után megújul Budapest közbringarendszere, a Bubi. A kölcsönzés egyszerűbb és olcsóbb, a tekerés pedig gyorsabb és könnyebb lesz, azaz minden lényeges elemében használhatóbbá és élvezetesebbé válik ez a környezetbarát és egészséges közlekedési alternatíva. Talán még a XII. kerület is jól jár vele!

Bár kicsit nehezek és nehézkesek voltak, a bevezetésük után mindenütt általános közszeretet fogadta az almazöld Bubikat. Aztán ahogy teltek az évek, a városkép megszokott részeivé váltak, megjelentek a konkurens bérbiciklik, elárasztották a fővárost a villanyrollerek, és egyre kevesebben ültek fel az öregedő Bubikra. Ideje volt egy alapos felújításnak!
A rengeteg összegyűlt felhasználói tapasztalat bőven adott ötletet, min kellene javítani. A biciklik nagyon nehezek voltak, ezért a defektekkel szemben közömbös tömör gumikat hagyományosak váltották fel. A levegővel telt gumiknak köszönhetően a kerékpárok másfél kilóval könnyebbek lettek, és növekedett a menetkomfort. A gumik most is védettek defekt ellen, és ha valakinek mégis „sikerül” kidurrantani azokat, akkor azt a bérlést nem kell kifizetnie. A súlycsökkentés másik jelentős területe a hátsó sárhányó környéke. Itt fém alkatrészek műanyagra cserélésével sikerült mintegy másfél kilót lefaragni.Gyorsabb_olcsobb_es_elvezetesebb_lesz_a_Bubi1Az alumíniumvázas kerékpár azonban nemcsak fogyott, gyarapodott is: elöl már három gumipók áll rendelkezésre a bevásárlás rögzítésére, a mobilt pedig egy praktikus és biztonságos tartó várja. A csomagtartó fenekén napelemek lapulnak, amelyek az okoslakat működéséhez és az állandó helymeghatározáshoz biztosítják az áramot.
Komoly kritikát kapott a Bubi a nehézkessége miatt is. A váltó legmagasabb fokozatában is csak izzadni lehetett, haladni nehézkesen. Ezt a helyzetet a továbbra is háromfokozatú, de új áttételezésű váltórendszer orvosolja, így már nem lehet probléma tartani a többi városi biciklista ritmusát, és megszakadni sem feltétlenül kell közben.
Mindezzel biztosan növekszik a zöld bringák népszerűsége, különösen a kevésbé kalandvágyó hölgyek és dimbes-dombos kerületünk lakosai körében. Elvétve eddig is lehetett találkozni a Normafán Bubival tekerő turistákkal, de ők valószínűleg legkésőbb menet közben sörbe fojtották bánatukat amiatt, hogy nekiláttak feltekerni az Istenhegyi úton. Az új Bubikkal, ha nem is a budai erdők, de a Hegyvidék nagy része elérhetőbbé válik.
De mit ér az elérhetőség, ha nincsenek dokkolóállomások? Az új bringák mobil lakatot kaptak, amely – elméletileg – lehetővé teszi, hogy bárhol le lehessen tenni a járműveket. Mostantól tehát megállhatunk hazafelé a boltnál is, és ha a rendszer megengedi, akárhol befejezhetjük a tekerést. A kiszivárgott hírek szerint – bár szakmai szervezetek készítettek erre vonatkozó javaslatokat – egyelőre nincs szó a dokkolórendszer bővítéséről, pedig ezzel a módszerrel a város külső területei is osztozhatnának az önfeledt bubizás élményében. Meglátjuk.
További jó hír, hogy megújul az okostelefonos applikáció. A bringákat már nem bonyolult kódok – sokszor bosszantóan körülményes – begépelésével, hanem egy optikai kód beolvasásával lehet kibérelni és visszazárni.
Végül, de nem utolsósorban: a Bubi a már bejelentett árazás alapján olcsóbb is lesz! Ha csak valaki kipróbálná az új bicajokat, vagy alkalmilag a rendszert, percenként 20 forintos díjért megteheti. Rendszeres használat mellett sokkal kedvezőbb a bérlet: havonta csak 500 forint, évente pedig 5000 forint. Ez utóbbit főleg a kényelemért fizetjük, mert sokaknak az évi két hónapnál valószínűleg hosszabbra nyúlik majd a télies, bringamentes időszak. Ha viszont ott lapul a zsebünkben az éves bérlet, akkor egyrészt nem felejtjük el megvenni a következő hónapra szólót, másrészt egy napsütötte téli napon is nyeregbe pattanhatunk egy kellemes tekerésre.
És hogy mikortól csilingelhetünk a hangosabb, esőben, hóban is üzembiztos csengővel? A Budapesti Közlekedési Központ ígéretei szerint nemsokára, tavasszal – van még hátra belőle néhány nap. A lap megjelenése idején a tesztek zajlanak, amelyekről csak annyi információnk van, hogy ígéretesen kevés a hiba. A rendszer tehát készen áll, az idő egyre szebb, a Csepel gyárból gördülnek ki az új Bubik, és a nagyközönség is türelmetlenül várja a találkozást a régi-új bringákkal.

B. I.

Bubi-gyűjtőpontok a XII. kerületben

A Hegyvidéket adottságai nem emelik a legfrekventáltabb kerékpáros célpontok közé. A XII. kerület alacsonyabban fekvő peremén összesen 8 gyűjtőponton lehet felpattanni a Bubikra:

- a Szent János Kórház előtti villamosfordulónál,

- a fogaskerekű alsó végállomásánál,

- a Városmajor Nyúl utcai sarkánál,

- a Széll Kálmán téren,

- a Déli pályaudvarnál,

- a MOM Park bejáratánál,

- a BAH-csomóponton,

- a MOM Kulturális Központ előtt.

Az ellátottság még nem az igazi! Az új bringákkal a Németvölgyi út vonaláig kényelmesen fel lehet tekerni, vagy onnan a városba gurulni. A Magyar Kerékpárosklub tett is javaslatokat a bővítésre, de ez a folyamat még nem futott végig. Ezenkívül bővíthető a gyűjtőpontrendszer úgy is, ha a telepítést külső cég, intézmény vállalja. Másrészt az új biciklik elvileg lehetővé teszik, hogy bárhol le lehessen őket „kötni” – azaz gyűjtőpont építése nélkül is nagymértékben növelhető lenne a város „bebubizható” része –, de hogy ezt a lehetőséget mikor aktiválja az üzemeltető, arról még nincs információ.Gyorsabb_olcsobb_es_elvezetesebb_lesz_a_Bubi2