Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Ha tavasz, akkor bicikli!

A melengető napsütésben néha önkéntelenül is azon kapjuk magunkat, hogy irigykedve fordulunk a mellettünk elguruló biciklista után. Itt az ideje leporolni a kerékpárt, és nyeregbe pattanni! Vagy egy új társat választani a karikázáshoz.

Az idén nem beszélhetünk a tavasszal a semmiből előtűnő biciklis tömegekről, mert ezek a tömegek el sem tűntek télre. Legalábbis ezt igazolják a városban elhelyezett forgalomszámláló eszközök. Részben a világjárványnak köszönhetően – igen, köszönhetően! – minden mérőponton és a tél minden hónapjában sokkal több kerékpárost mértek, mint bármikor korábban. Nem annyira nekik szól ez az írás, inkább azoknak, akik most tervezik az (újra)kezdést.
Sok szempontból rettenetes év volt 2020 – de nem a biciklisták és a kerékpár-kereskedők szempontjából! A tömegközlekedés biztonságos alternatívájaként hirtelen olyan nagy igény mutatkozott új járgányokra, hogy kiürültek a boltok és a raktárak, kimerültek a gyártókapacitások. Mindez azonban a múlté, a Magyar Kerékpárosklub információi szerint a helyzet rendeződött, most ismét lehet kapni minden fontosat.
Igen ám, de ha van választék, akkor jön a következő „baj”: milyen biciklit válasszunk? A sokismeretlenes képletet valóban nem egyszerű megoldani, annyiféle igény lehet, és annyiféle kerékpárt gyártanak. A legjobb, ha magunkból indulunk ki, és tisztázzuk, hogy mire is akarjuk használni a vágyott drótszamarat. Csak a napi néhány városi kilométerre? Esetleg kimerészkedünk esőben is? Előfordulhat egy-két nagyobb hétvégi túra a családdal, barátokkal? Azért ne kelljen megállni akkor sem, ha elfogy az aszfalt? Fontos, hogy trendi legyen a vas?Ha_tavasz_akkor_bicikliJóleső érzés ezeken a kérdéseken mélázni, de a lényeg nem ennyire bonyolult. A sárhányókat tetszés szerint fel lehet tenni bármilyen biciklire, majd egy mozdulattal levenni, ha derült az idő. A gumikat is viszonylag könnyű cserélni. A váz azonban örök – a tapasztalt futárok letisztult bölcsessége szerint ennek kell rendben lennie. Rendben, azaz a megfelelő méretűnek.
Általános felhasználás mellett az a bicikli a legjobb, amelyiken ülve pont a pedál alsó állásánál van kinyújtva a lábunk. Csábító, hogy engedjük lejjebb az ülést, és akkor könnyebb letenni a lábunkat a pirosnál – de ezzel veszítünk a tekerés hatékonyságából, és terheljük a térdünket.
Ha az üléspozíció megvan, akkor jön a második kérdés, a kormány helyzete. Minél magasabban van, annál függőlegesebb gerinccel és kényelmesebben ülünk. Ám annál nagyobb a légellenállásunk is! Ilyen testhelyzetben kényelmesen túrázni lehet, száguldozni nemigen. A fürgébb haladáshoz vállalnunk kell az alacsony kormányhoz tartozó görnyedést, ami lehet hatékony, de hosszú távon kényelmetlen.
Eldöntésre vár az is, hogy a hagyományos bicikli könnyedsége mellett maradunk, vagy a – most állami támogatással megvásárolható – egyre népszerűbb elektromos rásegítés nyújtotta kényelmet preferáljuk. A támogatás mellett is drágább ebike-ok esetében az akkumulátor és a motor súlyát mindig magunkkal kell vinni, de a hegymeneti segítség, különösen kerületünkben, döntő érv lehet.
Az alternatívák sűrűjében segíthet a Magyar Kerékpárosklub honlapján elérhető, rendszeresen frissített „kisokos”. A felsorolt szempontok tömege miatt – és a gazdasági tényezőről még nem is esett szó – biciklit érdemes személyesen vásárolni. A kerékpárboltokban szakértők segítenek, és olyankor a legtöbb járgánnyal próbakört is lehet tenni. Javasolt több típussal kísérletezni a nagy döntés előtt, mert ahogy egy jó bringa szárnyakat ad gazdájának, úgy egy balul sikerült választás könnyen csalódást okozhat. Most még van idő válogatni, mert az igazi tavasznak egyelőre csak az előszelét érezzük!

(Barta)