Az ezerarcú rizs

Hazánkban a négy legnépszerűbb köret krumpliból, tésztából, rizsből vagy zöldségfélékből áll. Ezek közül talán a rizsnél múlik a legtöbb azon, hogyan készítjük el, mert könnyen kiszárad, vagy épp ellenkezőleg, utálatosan összeragad. A gyerekek ilyenkor nyafognak, a húson élő férfiak morognak. Pedig sok munkát takarít meg magának az az asszony, aki ügyesen megszeretteti híveivel, mondván: ha egész Ázsia rajong érte, majd csak lenyomjuk Európa torkán is.
Ha jól meggondoljuk, érdemes megküzdeni a népszerűsítéséért, hiszen a rizs vitaminokban, ásványi anyagokban gazdag gabonaféle, amelyet könnyű megemészteni, jól alszunk tőle. A Föld lakosságának fele mindennap rizst fogyaszt, ez a legalapvetőbb tápláléka.
Sokféle rizs létezik, elkészítésük és élvezeti értékük a fajtától függ. Jó, ha tudjuk: a főtt rizs térfogata az alapanyag háromszorosa, tehát 1 csésze nyers rizsből 3 csészényi főtt lesz. Nézzük tehát sorban, melyiktől mit remélhetünk! Az_ezerarcu_rizs

Barna rizs

Barnás színű, hántolatlan, rajta van még az a vékony ezüsthártya, ami a legtöbb vitamint és ásványi anyagot tartalmazza. Viszont ez a hártya gyorsan avasodik, ezért sokkal kevesebb ideig áll el, mint a fehér rizs. A barna rizst 35-40 percig főzzük.

Fehér rizs

Nemcsak a gabonaszemet borító ezüst hártyát távolították el róla, de még sokszor fényezik is, ezért sokkal kevesebb ásványi anyagot és vitamint tartalmaz, mint barna társa. Mivel azonban a külső réteggel együtt a zsírsavat is eltávolították belőle, tovább eltartható.

Hosszúszemű rizs

Ez a legnépszerűbb, leggyakrabban használt fajta. Onnan ismerszik meg, hogy a hosszú, szép formájú, ovális szemek nyersen kissé áttetszők. Nagy előnye, hogy főzés során a rizs nem esik szét, ha ügyesen pároljuk, a szemek nem tapadnak össze. Minden sós rizsételhez kiváló.

Jázminrizs

Thaiföld nemzeti eledele, szinte minden ázsiai fogáshoz ezt használják. Nem ragad össze, főzés során enyhe jázminillatot áraszt, innen a neve.

Basmati rizs

„Ő” hódított engem vissza az idén nyáron a keleti ételekhez. Indiai fajta, a jázminrizs méltó párja, hiszen aromás, hosszú szemű, azzal a különbséggel, hogy ez az egyetlen olyan típus, ami közepes glikémiás indexszel bír, és lassan felszívódó szénhidrátnak számít, tehát tökéletes kiegészítője a diétának.

Gömbölyű szemű rizs

A főzés során ez a rizsfajta sok keményítőt enged ki magából, így nagyon puhára, kásaszerűvé tud főni. Ezért gyakran édességek, például tejberizs főzéséhez használják. Én nagyon szeretem a különféle rizses töltelékekhez, töltött paprikához, töltött káposztához használni.

Ragacsos rizs

Délkelet-Ázsiában népszerű rizs, szép, hosszú szemű. Főzés közben nagyon sok keményítő oldódik ki belőle, ezért a szemek megpárolva sokkal jobban összeragadnak, mint a gömbölyű szemű fajtánál. A színe nyersen mattfehér, nem áttetsző, mint a rizsfajták többségéé.

Előgőzölt rizs

Nyomás és gőz segítségével az ezüsthártyában lakozó vitaminokat és ásványi anyagokat a rizsszem belsejébe juttatják, így a fényezés után is benne maradnak. A színe nyersen kissé sárgás, üveges, főzés közben azonban kifehéredik, a szemek nem tapadnak össze.

Gyors rizs

Hántolás után előfőzik, és adagonként lyukacsos főzőzacskóba zárva árulják. Mivel már átment egy főzési szakaszon, másodszorra már csak 3-5 percig kell főzni a zacskóval együtt.

Vadrizs

Ez nem gabonafajta, hanem egy kanadai sásféle magja. A karcsú, csaknem fekete szemek íze a dióéra emlékeztet. Puhulási ideje elég hosszú: 40-50 perc. Leggyakrabban hosszúszemű rizzsel keverve árulják. Fehérjében gazdagabb, szénhidrátban szegényebb, mint a rizs. Fogyókúrához kiváló.

Rizottórizs

A rizottó főzéséhez általában középszemű fajtákat használnak, ilyen például az arborio. A rizottórizs legjellemzőbb tulajdonsága, hogy főzés, kevergetés közben sok keményítőt enged ki magából, ezért valósággal krémessé válik. Fontos, hogy a rizottót a főzés alatt folyamatosan kevergetni kell, és apránként felönteni a megfelelő folyadékmennyiséggel, különben lekozmál!
A rizst is ki lehet főzni bő, forrásban lévő vízben, mint a tésztát. Ez esetben vizet forralunk a fazékban, sóval, kicsi olajjal és egy fej hagymával. Beleöntjük a rizst, és puhára főzzük, majd lecsöpögtetjük. Az olaj megakadályozza a szemek összetapadását.
Ha pároljuk, kétszeres mennyiségű vízzel öntjük fel, ekkor kb. 15 perc alatt puhul meg. Egy csésze nyers rizst lábosba teszünk, és kevés olajon fehéredésig pirítjuk. Felöntjük kétszeres mennyiségű sós vízzel, és addig pároljuk, amíg a rizs a vizet magába nem szívta. Kuktában az előző módszer szerint pároljuk, de csak ugyanannyi vízzel öntjük fel, mint amennyi a rizs térfogata.
Ha szép fehér rizst akarunk, facsarjunk a főzővízbe egy kis citromlevet. Szép, pergő szemű marad a rizs, ha a főzés után a fedő alá konyharuhát teszünk. A felszálló gőzt a ruha magába szívja, így a kondenzvíz nem csurog vissza a rizsre.
Nagyobb mennyiségű rizst úgy melegíthetünk fel, ha kivajazott tűzálló tálba tesszük, és 10 percre 150 fokos sütőbe toljuk. Rizst sütőben is párolhatunk, csak másfélszeres vízmennyiséggel felöntve, 200 fokon, lefedve, 20-30 percig. Tálalni pedig úgy szép, ha kivajazott merőkanálba vagy csészébe nyomkodjuk, és hirtelen a tányérra borítjuk.
Máris elő lehet venni a pálcikákat, és gyakorolni a különböző rizsfajtákkal!

Sashegyi Zsófia–Kövesdy Zsuzsanna