Ezüstérem a természettudományi olimpián

Több mint hatvan ország 16 évesnél fiatalabb diákjai mérték össze tudásukat biológia, fizika és kémia szakterületeken a 18. Nemzetközi Junior Természettudományi Olimpián. Molnár Kristóffal, a Városmajori Gimnázium tizedikes diákjával beszélgettünk, aki a háromfős magyar csapat tagjaként indult a pandémia miatt online megtartott versenyen, és ezüstérmet szerzett.

  • Ha természettudományok, akkor kísérletek. Nálad is ezzel indult minden?
  • Igazából nem a kísérletezéssel kezdődött a természettudományok iránti érdeklődésem. Sőt, eleinte a matematika tetszett inkább, különösen a számok világa, de valójában máig sokfajta terület érdekel. Elsős korom óta matekversenyekre jártam, és szerencsére már akkor is sikerült jó eredményeket elérnem országos szinten. Az egyik legmeghatározóbb a Zrínyi Ilona matematikaverseny volt, ugyanis másodikosként országos 5. helyet szereztem, amire egyáltalán nem számítottam. Egyébként nemcsak reál tantárgyakból versenyeztem, hanem például magyarból hetedik osztályban az országos Bolyai anyanyelvi csapatversenyen elsők lettünk. A Virányos Általános Iskolában, miként most is, a tanáraim jelentősen befolyásolták a tanulmányaimat. Akkori matektanárom, Vajdáné Szili Mária és a többiek folyamatosan segítettek, az órai tudáson kívül mindig próbáltak valami pluszt is adni. Sokszor az órákon is foglalkozhattam a versenyfeladatokkal, gyakorolhattam azokat. Szerintem fontos szerepe van a gyakorlásnak egy-egy jó eredmény elérésében – fontosabb, mint a szimpla tehetségnek.Ezusterem_a_termeszettudomanyi_olimpian1
  • Ha már itt tartunk: mit szeretsz a versenyzésben?
  • Régebben, amikor még nem volt viszonyítási alapom, hogy milyen esélyem van jó eredményt elérni egy versenyen, tapasztalatként fogtam fel az egészet. Kiskoromban nagyon stresszeltem a dolgozatok miatt. A versenyhelyzetek sokat segítettek oldani a feszültséget, ami mára teljesen elmúlt – a természetes izgatottság azért megmaradt. A versenyek motiválnak abban, hogy helyem van az adott területen, és érdemes pluszmunkát belefektetni.
  • Hogyan jött képbe a fizika, a kémia és a biológia?
  • Egészen a hetedik osztályig – azaz ameddig nem kerültem át a Városmajori Gimnáziumba – inkább a matematika foglalkoztatott, mint említettem. Aztán külön elkezdtem tanulni a természettudományokat. Ebben nagy szerepe volt a tanáraimnak: amikor felismerték, hogy talán van tehetségem ezekhez a tantárgyakhoz, a legnagyobb nyitottsággal álltak hozzám.
  • A Városmajori Gimnázium híres a tehetséggondozásról. Te mit érzékelsz ebből?
  • Amikor hatodik osztályban gondolkodtam, hogy elmenjek-e az általános iskolából, kizárólag a Városmajori Gimnázium jött szóba. Mindig is ide szerettem volna járni, nagyon sok jót hallottam róla. Az első pillanattól rengeteget köszönhetek a tanáraimnak, ami azóta sem változott. Volf Annamária, Ábrám László, Karácsonyi Virág és dr. Jánossyné dr. Solt Anna szem előtt tartja az egyéni képzésünket.
  • Beszéljünk a legutóbbi versenyről! Mit kell tudni az International Junior Science Olympiadról?
  • Ez egy nemzetközi tanulmányi verseny, amelyben komplex tudásra van szükség a természettudományok területén. Több mint hatvan ország tanulói neveztek, Magyarországról az idén csak egy csapat indult. Itt a „csapat” kifejezés nem a szoros értelemben vett közös munkát fedi le. A verseny három fordulóból állt, ebből mindössze egyben kellett együtt dolgoznunk.
  • Mikor és hogyan kezdődött a felkészülés?
  • Június végén két héten át az Apáczai gimnáziumban gyakoroltunk. Megkaptuk azokat az anyagokat, amiket nyár végére kellett megtanulni, majd dolgozatot írtunk az egyes tantárgyakból. Ez alapján négyen versenyeztünk tovább ősszel a három kvótáért. Ekkor már heti kétszer hétköznap és egy nap hétvégén zajlott a felkészülés, folyamatos dolgozatírás mellett. Így alakult ki végül a háromfős magyar csapat.
  • Ez egy hibrid online verseny volt. Hogyan oldották meg a lebonyolítást?
  • Minden évben más ország rendezi meg a versenyt, ezúttal az Egyesült Arab Emírségek volt a házigazda. A koronavírus miatt azonban – nagy bánatomra – nem mehettünk el oda, minden tanuló a saját országában marad. Mi az ELTE kémiai karán írtuk meg decemberben a versenyfeladatot, amit lapon kellett megoldani. A termet bekamerázták, hogy megakadályozzák a csalás lehetőségét. Csak angolul kommunikálhattunk a felügyelő tanárral.
  • Milyen kérdéseket kaptatok?
  • Voltak feleletválasztós kérdések, kifejtős természettudományi problémák és egy gyakorlati forduló. Két körben önállóan dolgoztunk, míg a harmadik csapatmunka volt. Az előbbi kettő után egyénileg kaptunk pontot, a gyakorlati fordulóért közös pontok jártak, így alakult ki a végeredmény.
  • Végül három ezüstérmet szereztetek. Milyen elosztásban?
  • Egyéni rangsort állítottak fel, ez alapján osztották ki az érmeket. Az első tíz százalék kapott aranyérmet, az azt követő húsz százalék ezüstöt, majd az azt követő harminc százalék bronzot. A magyar csapatból mindannyian ezüstérmet szereztünk.
  • Mi a következő lépés, mik a céljaid a jövőben?
  • Mindenképpen a továbbtanulás a cél, elsődlegesen orvosi irányba, de akár más területek is szóba jöhetnek, amiknek nincs köze a természettudományokhoz. S ha már említettem, hogy nem sikerült eljutni az Egyesült Arab Emírségekbe: ezt mindenképpen szeretném bepótolni.Ezusterem_a_termeszettudomanyi_olimpian2

MM.