Online fogadóóra az országgyűlési képviselővel

A Kútvölgyi-tömb fejlesztéséről, a Városmajor rendbetételéről és a fogaskerekű vonalának meghosszabbításáról is szó esett Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszternek, a Hegyvidék országgyűlési képviselőjének az online fogadóóráján. A tárcavezető Facebook-oldalán szervezett fórumon részt vett Pokorni Zoltán polgármester és Fürjes Balázs, a Miniszterelnökség Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkára, országgyűlési képviselőjelölt is.

„Egy régi adósság törlesztésébe fogtunk bele tavaly tavasszal; a környék szégyene volt a Csernobilnak is csúfolt Kútvölgyi homlokzata” – mondta el a Szent János Kórház Kútvölgyi úti toronyépületének sorsát érintő kérdés kapcsán Fürjes Balázs. Az államtitkár felidézte, hogy évekkel ezelőtt megkezdődött a homlokzat felújítása, de a kivitelező levonult a helyszínről, miután jogvita alakult ki, és senki nem indította újra a folyamatot. Attól még, hogy pereskednek a felek, szerinte el kell végezni a munkát, ezért a kormány támogatását kérte a 11 ezer négyzetméteres, új, hőszigetelt homlokzat kialakításához. Ez jelenleg is zajlik, és várhatóan májusra fejeződik be. Menet közben arra is sikerült forrást szerezni – tette hozzá –, hogy megtörténjen a Kútvölgyi-torony belső felújítása, modern kórtermekkel, műtőkkel, laborokkal.

„A kormány három évvel ezelőtt döntött arról, hogy a Szent János Kórház is bekerül a centrumkórházi rendszerbe. A tervek elkészültek, és abban bízunk, hogy a következő ciklusban megindulhat a budapesti centrumkórházak fejlesztése” – kapcsolódott az elhangzottakhoz Gulyás Gergely. A János kórház fejlesztésének célja, hogy – mint fogalmazott – széleskörűen, minden jelenlegi orvosi tevékenységet megőrizve, vagy akár még azt bővítve is, a legszínvonalasabb ellátást tudja biztosítani az egészségügyi intézmény a budaiaknak és a Buda környékén élőknek.

Mire tervezi fordítani az önkormányzat a fővárosi kerületeknek nyújtott egészségügyi fejlesztési támogatást? Erre a kérdésre Pokorni Zoltán válaszolt, aki elmondta, hogy a kormány által, a főváros egyetértésével biztosított támogatásból megújulhat a Szilágyi Erzsébet fasorban található háziorvosi rendelő épülete, valamint hamarosan korszerűbbé válhat a háziorvosi időpontfoglaló rendszer.Online_fogadoora2

 

Tervezés alatt a Városmajor felújítása

A városmajori park felújításának tervezési pályázatára készülő alkotások néhány hét múlva kerülnek a zsűri elé. Ennek munkájában a kerület, a főváros, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ és a Városmajori Parkbarátok Egyesületének képviselői is részt vesznek – mondta el Fürjes Balázs egy a gyermekével rendszeresen a parkba járó édesanya érdeklődésére. Az elbírálás után következhet a szerződéskötés a nyertes tervezővel, és két év múlva valósulhat meg a felújítás.

Nagyobb zöld terület, több játszótér, korszerűbb utcabútorok, meghosszabbított futókör, megnövelt kutyafuttató – sorolta a legfontosabb célkitűzéseket az államtitkár, hozzátéve, hogy a fővárossal még le kell folytatni egy fontos vitát: maradjon, vagy épüljön fel máshol a szabadtéri színpad? A kérdés egyelőre nem dőlt el, ezért a pályázatkiírók azt kérték a parktervezőktől, hogy kétféle változatban, a megmaradó színpaddal, valamint annak helyén zöld és vízfelülettel készítsenek terveket a Városmajor megújítására.

A polgármester szerint, mivel az MTK számára hatalmas sportfejlesztés kezdődik a Józsefvárosban, a sportfunkciók jelentős része elköltöztethető lesz a Városmajorból. Arról is szólt, hogy a park mellett, a Maros utcában élők kérték: kapjanak előnyt a saját autóik parkolásához. A főváros már meg tudott állapodni az érintett pesti kerületekkel arról, hogy a parkolóhelyek egyharmadát esténként az ott élők használhatják. Ugyanezt kérte a XII. kerület is a fővárostól néhány hegyvidéki utcára – a Maros utca is közéjük tartozik –, de egyelőre még nem kapta meg a hozzájárulást. Fürjes Balázs megjegyezte, hogy a kerületi önkormányzatok hatáskörébe utalná a rezidens parkolás szabályozását, miként az szerepel képviselőjelölti programjában, a Budai Vállalásokban is.

 

Mi lesz a fogaskerekűvel?

„Most évente egy-két hónapig tartó felújítások vannak a fogaskerekű vonalán. Mi lesz a fogassal a továbbiakban, van remény a meghosszabbítására?” – tette fel a kérdést egy lakó. Pokorni Zoltán elmondta, hogy a napokban levelet írt Karácsony Gergely főpolgármesternek, nézesse át, mely engedélyek járnak le hamarosan, a Tarlós István vezette főváros ugyanis elég sok pénzt költött a tervek elkészítésére és az engedélyek megszerzésére. Noha Karácsony Gergely többször kinyilvánította, hogy elkötelezett a kötöttpályás közlekedés fejlesztése mellett, mégsem történt előrelépés az ügyben.

„Fontos lenne, hogy megőrizzük, és ne zárjuk be a fogaskerekűt azért, mert működésképtelenné válik a műszaki problémák miatt” – jelentette ki a polgármester. Hozzátette, hogy kulcskérdés a vonal meghosszabbítása a Széll Kálmán térig, valamint a Normafáig, mivel „ma alig jár rajta valaki, mert sehonnan sehova nem vezet, a Körszállótól a Rege parkig nem mozognak nagy tömegek”. Nem tartja „olcsó mulatságnak” a fejlesztést, de úgy látja, érdemes életben tartani az engedélyeket, mert ha lesz rá uniós vagy hazai forrás, azonnal hozzá lehet látni a munkához.Online_fogadoora1

 

Köztulajdonban marad az Istenszeme

„Ritkán tapasztalt, széles körű egyetértés jött létre: DK-s, Kétfarkú Kutya párti önkormányzati képviselők, civilek, újságírók léptek fel azért, hogy állítsuk meg a privatizációt, és ne kerüljön köztulajdonból magántulajdonba a műemlék” – beszélt az évtizedek óta üresen pusztuló Haggenmacher-villával kapcsolatos fejleményekről Fürjes Balázs. Mint mondta, Pokorni Zoltánnal közösen, Gulyás Gergely támogatásával sikerült elérni, hogy az állam – elővásárlási jogával élve – megszerezze „Buda rejtett ékkövét”, a főváros által privatizálni kívánt területet, ahol egykor az Istenszeme fogadó állt. Így ez a jövőben is közösségi tulajdonban, közhasználatban marad.

„A vásárlásra a kormány adott pénzt, és reményeink szerint részt vesz a felújításban is, bár ez a következő kormányzati ciklus teendői közé tartozik” – fűzte a fentiekhez a polgármester. Mindenki tehet hasznosítási javaslatokat, de csak olyan funkcióról érdemes „ábrándozni”, ami eltartja magát.

A Normafa és a János-hegy között, az erdő közepén zajló munkálatokról egy másik kérdés kapcsán Pokorni Zoltán elmondta, hogy a jelenlegi kopár területen évtizedekig az azóta már elbontott Budai Sport Hotel állt. Öt-hatezer köbméternyi építési törmeléktől szabadult meg a hely, ahol most a leendő lombkorona-tanösvény földbe süllyesztett kiszolgálóépülete készül.

 

Keresik a közlekedési gondok megoldását

A Magas úton és a csillebérci üdülőtelepen tarthatatlan állapotok vannak az átmenő forgalom miatt, mit lehet tenni a forgalomcsillapítás érdekében? – kérdezte egy érintett. A polgármester válaszából kiderült, hogy a területet néhány éve lakó-pihenő övezetbe sorolta az önkormányzat, így ott nem megengedett az átmenő forgalom, illetve legfeljebb 20 kilométer/órás sebességgel lehet közlekedni. Kétségtelen, hogy sokan nem tartják be az előírásokat, ezért támogatja, hogy kamerákat telepítsenek a területre, és forgalomlassító dézsákat helyezzenek ki. Pokorni Zoltán kiemelte, hogy védeni akarják az üdülőtelepen élőket a túlzott forgalomtól, ugyanakkor keresik annak a lehetőségét is, hogyan tudnák elviselhetőbbé tenni a közlekedést a KFKI több száz dolgozója számára.

A régóta várt budakeszi buszsáv kapcsán Fürjes Balázs arról beszélt, hogy napi 30 ezer ember közlekedik a Zsámbéki-medence irányából a Széll Kálmán tér felé. Az ingázók több mint fele busszal jár, de ahogy az autósok, ők is dugóban ülnek reggelente. Ezen lehetne segíteni azzal, hogy a legforgalmasabb szakaszokon buszsáv és a buszokat előnyben részesítő intelligens lámparendszer épül, valamint P+R parkolók lennének Budakeszin. A tervek az év végére elkészülnek, és ha sikerül rá forrást szerezni, 2025-re meg is valósulhat a fejlesztés.

n.