Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

„Viszonylagos öröklét” – gálaest Nemes Nagy Ágnes emlékére

Nemes Nagy Ágnes Kossuth-díjas költő születésének 100. évfordulója tiszteletére centenáriumi eseménysorozatot indított a Petőfi Kulturális Ügynökség és a Petőfi Irodalmi Múzeum. Ennek keretében valósult meg a „Viszonylagos öröklét” – Nemes Nagy Ágnes 100 irodalmi beszélgetősorozat, a MOMkult partnerségében. Az irodalmi séták, rendhagyó irodalomórák, kötetbemutatók után a centenáriumi év kitüntetett eseménye volt a november 11-i gálaest, amely a költő életművét, személyét állította a középpontba.

Ugyanezen a napon emléktáblát avatott a Hegyvidéki Önkormányzat és a Petőfi Kulturális Ügynökség a Kék Golyó utca 2/a alatti ház falán, ahol Nemes Nagy Ágnes és férje, Lengyel Balázs élt. „Hatalmas erők metszéspontjában” volt az első önálló otthonuk – idézte a költőt avatóbeszédében Juhász Anna irodalmár, a Petőfi Kulturális Ügynökség programigazgatója, aki köszönetet mondott az emlékév rendezvényeihez nyújtott segítségért, a közös gondolkodásért a Hegyvidéki Önkormányzatnak, valamint az ünnepségen részt vevő Fonti Krisztina alpolgármesternek és Kerek Veronika jogörökösnek.Viszonylagos_oroklet1

A MOM Kulturális Központban rendezett gálaesten a fellépők közt szerepelt Grecsó Krisztián író, költő, Udvaros Dorottya színművész, Gergely Ágnes költő és Takács Dorina / Дeva zenész, énekes, aki Nemes Nagy Ágnes A kerti tó című versének feldolgozását adta elő. A kétfelvonásos est második felében a Nem akarok című koncertszínházi életmű-előadás hazai premierje következett, ami az alkotók – Vecsei H. Miklós színművész, rendező, Hegedűs Bori énekes, Tempfli Erik zeneszerző, zenész, Juhász Anna és a művet színpadra alkalmazó Horváth Panna – tiszteletadása a költő előtt.Viszonylagos_oroklet5Viszonylagos_oroklet4

Grecsó Krisztián a kortársak egymásra hatásáról szólt. Elárulta, hogy Nemes Nagy Ágnes a költői látásával, a zárt költői világával varázsolja el, annak ellenére, hogy ő maga teljesen más, „kidumálós” alkat. Tanulni kell című saját versét adta elő – gitáron kísérve magát –, amely az ünnepelt klasszikus versére, a Fákra játszik rá, és elmondta Genezis című friss költeményét is, amelyet Nemes Nagy-motívumok ihlettek.

Juhász Annával közösen arról is szót ejtettek, hogy Ferencz Győző irodalomtörténész szerkesztésében öt éve jelent meg az Összegyűjtött versek című Nemes Nagy Ágnes-kötet, közel száz kiadatlan verssel, ami az előkerült hagyatékkal bővülve más impulzust adott az életműnek. Hátrahagyott művei ugyanis azt mutatják, hogy tárgyias lírája ellenpontjaként beszélt legszemélyesebb tapasztalatairól, érzéseiről is.Viszonylagos_oroklet2

Vecsei H. Miklós Juhász Annától kapta meg az anyagot, amiből az itt bemutatott előadásához válogatott. Mint színházi ember őt nem a költő érdekelte, hanem a karakter. A rejtett életmű; az életút a maga mélységeivel, magasságaival; a kortársakkal – Pilinszky Jánossal, Ottlik Gézával, Mészöly Miklóssal, Polcz Alainnel, Szabó Magdával, Lengyel Balázzsal – való viszony, ami kirajzolódik a naplókból, levelekből, interjúkból és versekből. Az életúton visz végig a pörgős koncertszínházi darab, amely a huszadik századot majdnem végig átélő hús-vér nőt mutatja be.

Gergely Ágnes is hozott olyan verset – Magritte rózsája –, amiben megszólítja Nemes Nagy Ágnest, majd kettőjük személyes és költői kapcsolatáról mesélt, nemritkán sziporkázó szellemességgel. Mint említette, úgy rajongott Nemes Nagy verseiért, hogy a látásmódjuk nem állt közel egymáshoz.

„Egyetlen ige van, mit mindketten szeretünk használni: ez a forr. De nála hidegen forr, nálam meg forrón forr. Én szenvedélyesebb vagyok, magyarán. De ez mellette szól, mert a költészet legyen hűvösen, művészien kidolgozott, és ő ez” – fogalmazott, majd a közös jeruzsálemi útjukról is beszélt, amelynek során az első női költőknek rendezett konferencián vettek részt együtt. Felidézett egy bensőséges jelenetet is, amikor Nemes Nagy Ágnes a siratófalnál meghitt gesztussal emlékezett Szerb Antalra és Halász Gáborra.Viszonylagos_oroklet3

A centenáriumi sorozat címe Nemes Nagy Ágnes A formátlan című verséből való, amely az életmű-előadásban is elhangzott. Így szól a néhány sor: „A formátlan, a véghetetlen./Belepusztulok, míg mondatomat/a végtelenből elrekesztem./Homokkal egy vödörnyi óceánt/kerítek el a semmi ellen./Ez a viszonylagos öröklét/ép ésszel elviselhetetlen.”

Szepesi Dóra