Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Új buszjárat a Svábhegyre

105 + 212 = 210. Az összeadás eredménye matematikailag ugyan hibás, tömegközlekedési szempontból azonban nagyon is helyénvaló. Rendkívüli eredményként könyvelhető el ugyanis, hogy a Hegyvidék két fontos buszjárata, a 105-ös és a 212-es kombinációjával egy teljesen új, a Svábhegy és a pesti belváros, valamint Észak-Pest között közvetlen összeköttetést biztosító járat indul május 1-jén 210-es jelzéssel – úgy, hogy az eddigi viszonylatok is megmaradnak.

A 210-es autóbusz hétköznap a Svábhegyről, hétvégén pedig a Normafától az Istenhegyi és az Orbánhegyi úton haladva a jelenleg autómentes Lánchídon jut át Pestre, ahol a Deák Ferenc tér érintésével az Andrássy úton és a Dózsa György úton éri el angyalföldi végállomását. A járat a Gyöngyösi utca és a Királyhágó tér között a 105-össel, onnan a 212-essel halad közös útvonalon.

Az új buszjárat a Hegyvidéki Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tárgyalásainak eredményeképpen jött létre. A Lánchíd autómentesítése elsősorban a hegyvidéki autósokat érintette kedvezőtlenül, ezért a XII. kerület vezetése mindenképpen szerette volna elérni, hogy a fővárosi közlekedési cég kompenzálja ezt a hátrányt. Az önkormányzat abban bízik, hogy az új járat elindítása nem jár együtt más hegyvidéki buszjáratok ritkításával.

A 210-es elindítására a Lánchídon bevezetett – jelenleg még ideiglenes – forgalmi rend ad lehetőséget. Mivel a hídon torlódás nélkül haladhatnak az autóbuszok, így időben is versenyképes, kiszámítható tömegközlekedési kapcsolat alakulhat ki a belváros és a Svábhegy között.

A 210-es busz a tervek szerint reggeltől kora estig közlekedik, csúcsidőben 15, csúcsidőn kívül 20 percenként indul majd a végállomásokról. Ugyancsak május 1-jétől a 105-ös követési ideje megváltozik, de a legforgalmasabb közös szakaszon, Németvölgy és Angyalföld között a jelenlegi sűrűséggel indulnak majd az autóbuszok. A térség végleges buszhálózatát, a járművek követési idejét a Lánchíd forgalmi rendjéről szóló döntést követően, az érintett térségben élőkkel és a kerületi önkormányzatokkal történő egyeztetés alapján határozza meg a BKK.

Az önkormányzat által szervezett Urbanisztikai beszélgetések című programsorozaton Vitézy Dávid közlekedési szakértő szorgalmazta, hogy „a Lánchíd váljon a XII. kerület buszsávjává”, és jöjjön létre egy járat, ami az Istenhegyi útról dugó nélkül visz be a belvárosba. Pokorni Zoltán polgármester pedig arról beszélt, hogy tárgyalnak a BKK-val a 105-ös busz sűrítéséről. Ez ügyben sikerrel egyeztetett az önkormányzat, március végétől a 105-ösök gyakrabban közlekednek a Duna két partja között.

n.