Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Kezdődik a kerékpáros szezon

A tavasz tévedhetetlen hírnöke az utcákon megszaporodó biciklik látványa. Az idei szezon nyitányára az Európai Unió is tartogatott egy kis meglepetést, de vajon mit jelent ez nekünk itt, a Hegyvidéken?

Az Európai Unió legmagasabb jogalkotó testülete, az Európai Parlament február 16-án nagy többséggel elfogadott egy állásfoglalást, amelynek a célja, hogy a közösség országaiban megkétszerezze a kerékpárral megtett kilométerek számát. Az eleddig példátlan akcióterv határideje 2030, azaz hét év áll rendelkezésre a végrehajtására.
Az ambiciózus vállalás összhangban áll rengeteg közösségi dokumentummal, a környezetvédelmi irányelvekkel, a városok élhetőségének sokat hangoztatott előmozdításával, vagy éppen a fosszilis üzemanyagot égető autók kivezetésének tervével. A „hogyan?” kérdésre nagyon szerteágazó elképzelésrendszer körvonalazódik, ami például kiterjed a kerékpáripar fejlesztésére, az elektromos kerékpárok töltőhálózatának kiépítésére és emellett a hagyományosan problémás infrastruktúrafejlesztésre is.
A legjobb elképzelés is csak annyit ér azonban, amennyit megvalósítanak belőle. Ez az állásfoglalás önmagában nem kötelező érvényű a tagállamokban, ugyanakkor a végrehajtására születő rendelkezések bizonyosan azok lesznek.Kezdodik_a_kerekparos_szezon1A kiindulás érdekében vessünk egy pillantást a hazai – különösen a fővárosi – kerékpáros közlekedés jelenére! Felületesen szemlélve a mérési adatokat megállapíthatjuk, hogy nálunk örömteli módon növekszik a bringások száma, így a megtett kilométerek is bizonyosan gyarapodnak.
Ám alaposabban elmerülve az adatokban azért látszik, a növekedés inkább abból adódik, hogy a napi kerékpározók (és a futárok) a téli hónapokban – főleg novemberben, decemberben – sem rakták le a biciklit. Nem is volt erre okuk, hiszen az elmúlt száz év második legmelegebb telét „élvezhettük”. Viszont akármilyen melegedés jön, a téli kerékpározás felfutása nem tudja megduplázni a kilométereket, amire matematikailag akkor van esély, ha évi 15% körüli folyamatos emelkedés történik.
Ha megnézzük a főváros kerékpáros infrastruktúráját célzó fejlesztések időhorizontját, akkor látható, hogy a nagyobb volumenű és hatású elképzelések jellemzően 2030 utánra vannak ütemezve. Ezekre kár lenne várni, viszont mindentől függetlenül biciklizni már ma is lehet a városban. Ráadásul vidámabb, gyorsabb, környezetbarátabb és egészségesebb, mint bármelyik másik közlekedési alternatíva – mondták el az unió tisztviselői az állásfoglalás kapcsán, és így is gondolja mindenki, aki akár csak egyszer is kipróbálta!Kezdodik_a_kerekparos_szezon2

BI.