Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Csillapítani kell az átmenő forgalmat! (2.)

E témában megjelent előző cikkünkben (2024. február 13., 4. oldal) arról írtunk, hogy széles körű felmérés kezdődött az átmenő forgalom természetének minél alaposabb megismerése érdekében. Ezúttal a munkamódszerről és az első eredmények ismertetéséről lesz szó, visszautalva az alapproblémára, a XII. kerületet érintő átmenő forgalomra.

Akinek pontos időben kell beérnie a munkahelyére, az iskolájába, az reggel különösen nehéz perceket él át. A XII. kerületben élők utazási körülményeit ugyanis rendkívüli módon megnehezíti az agglomerációból, a szomszédos kerületből megjelenő, területidegen átmenő forgalom.

Ennek legnagyobb része, mintegy 70%-a autós forgalom, amely mindig a lehető leggyorsabb eljutási, átjutási útvonalon halad. Sok esetben lenne más lehetőség, a kötöttpályás tömegközlekedés, de ezzel legtöbbször – tekintettel arra, hogy ez szintén ki van szolgáltatva a csúcsforgalomnak – nagyobb eljutási idővel érhető el az úti cél. Az, hogy a metróvonalak nem jutnak ki a külső városrészekbe, „átvéve” az agglomerációból érkezőket, súlyos hiba volt.

Egyértelmű, hogy a főváros legzöldebb kerületében élők számára nagyon hátrányos a legkisebb lakóutcákat menekülőútnak tekintő átmenő forgalom egyre erősebb megjelenése. A Hegyvidéki Önkormányzat határozott célja a kialakuló helyzet javítása, a forgalomszabályozási intézkedésekkel történő beavatkozás a legjobban ellehetetlenülő útszakaszokon.Csillapitani_kell_az_atmeno_forgalmat_2.

Természetesen ehhez szükséges a helyzet pontos ismerete, ezért a teljes kerületre vonatkozó forgalmi felmérés készül, amihez jól használható a szinte minden okostelefonnal rendelkező autós számára elérhető Waze navigációs alkalmazás. A XII. kerület részletes úthálózati eleméről, csomópontjairól „lekérdezhető”, hogy milyen útvonalat javasol a program: a főhálózat kapacitásának kimerülésével természetesen a kisebb lakóutcákat – az ott lakók nem kis egyet nem értésével.

Ahhoz, hogy konkrét intézkedéseket lehessen tenni, pontról pontra meg kell ismerni az ajánlott útvonalakat és a megjelenő forgalom méretét. Mellékelt ábránk a főhálózatot és a Waze által ajánlott egyéb útvonalakat mutatja.

A XII. kerület határán futó főutak lilával vannak jelölve, ezeken lenne a helye a kerületen áthaladó forgalomnak. A gyűjtőutak feketével láthatók, itt csak a kerületen belüli forgalomnak illene megjelennie, az átmenő forgalomnak nem. A pirossal ábrázolt lakóutcaszakaszokat szökőútnak javasolta a Waze applikáció, csúcsidőn kívül, amikor kevésbé jelentős a forgalom. A csúcsidei forgalmi terhelés alatt lévő – szintén pirossal ábrázolt – útszakaszokra is szökőutakat ajánl az alkalmazás a kerületen való áthaladáskor, jelentősen terhelve ezáltal a lakóutcákat. A munka későbbi fázisában felhasználjuk e vizsgálat adatait, hogy minél több helyen csökkentsük a zavaró és káros forgalmi hatásokat.

Szálka Miklós