Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Csillapítani kell az átmenő forgalmat! (3.)

Ezúttal a XII. kerületet érintő átmenő forgalmat csökkentő, esetleg kizáró beavatkozásokkal foglalkozunk. Különösen a reggeli csúcsforgalomban érzékelhető, hogy a forgalmi hálózatok megtelésével, azok kapacitásának kimerülésével a Waze navigációs program a tisztán lakóterületek úthálózatára irányítja a forgalmat. Persze ez csak egy technikai eszköz, az autósok maguktól is előbb-utóbb megtalálják a legrövidebb vagy leggyorsabb utat. A forgalmi és a kiterjedt gyűjtőúthálózat hiánya miatt a gépjárművek a kis forgalmú, keskeny, arra alkalmatlan lakóutcákon próbálják elérni úti céljukat, hogy gyorsabb haladási útvonalként használják azokat.

Az átmenő jellegű forgalom távoltartására, más útvonalakra terelésére a 80-as évektől több intézkedés történt. A forgalomcsillapított övezetekben, ahol korlátozott a sebesség, valamint sebességcsökkentő eszközök, beépített bordák, tengely-irányváltoztatások, szűkítések vannak, gyakran valósult meg az a cél, hogy csökkenjen az átmenő forgalom. Az autók kénytelenek lassabban közlekedni, de ez nem tartja távol őket a lakóövezeteken történő áthaladástól. A szabályozás nem korlátozhatja a bentlakók forgalmát, és a tiltó intézkedéseket általában érdemes csak a csúcsforgalmi időszakra korlátozni.

Javasolható forgalomszabályozási intézkedések:

  • Forgalmi rend szabályozása

A lakóterületeket érintő átmenő forgalom távoltartására vonatkozó intézkedések.

- Az útvonal folyamatosságának megszakítása megfelelő egyirányúsítással vagy az egyirányúsítás irányának változtatásával.

- Kötelező haladási irány kijelölése utasítást adó jelzőtáblával, amely a járművek előrehaladási, jobbra vagy balra fordulási kötelezettségére utalnak.

- Járművek forgalmára vonatkozó tilalmi szabályozással, ami a jobbra, balra vagy visszafordulási tilalmakra vonatkoznak.

- Minden irányból behajtani tilos szabályozás a csúcsforgalmi órákban.

Fenti szabályozásnál tekintettel kell lenni a bentlakók forgalmára, aminek az ellenőrzése a jelenlegi törvényi értelmezés szerint a rendőrség és a közterület-felügyelet egyidejű jelenlétét igényli. Vagyis a térfigyelő kamara egyedüli megléte, felvételének rögzítése nem elégséges.

  • Övezeti szabályozás

A lakóterületeken a KRESZ sebességkorlátozással, valamint korlátozott sebességű övezeti szabályozással utal „soft módon” a lakóterületre. Ez nem jelent tiltást, azonban az övezetben tudvalevően várhatók különböző sebességcsökkentő eszközök, amik a gyors áthaladás útjában vannak.

  • Forgalomirányító jelzőlámparendszer egyes irányú jelzésidejének befolyásolása

A szabad áthaladási idő rövidítésével csökkenteni lehet a forgalmi irány nagyságát. Például a Márton Áron téren a Törökbálint felőli irány befolyásolása.

  • Új jelzőlámpa telepítése a csomópontokban

A Gazdagréti út–Törökbálinti út csomópontjában, amennyiben nagyobb áthaladási idő biztosítható a Törökbálinti út–Gazdagréti út irányban, az a Budaörsi úti irányra való terelést szolgálja.

  • Körforgalomi csomópontok beiktatása

Az érintett útvonalakon ezáltal csökken az áthaladási sebesség.

  • Forgalomcsillapítási eszközök

A lakóterületek oldaláról egyértelművé kell tenni az átmenő forgalom nemkívánatos jellegét a következő eszközökkel.

  • A védendő lakóterület ki- és belépési pontjain kapumotívumok megjelenítése.
  • Az útpálya szélességének szűkítése a gyalogos felületek javára.
  • A keresztezések szegélylekerekítésének minimalizálása a gyalogátkelőhelyeknél.
  • Fasorok alkalmazásával a járműforgalom vizuális terének szűkítése.
  • Gyalogátkelőhelyeknél az útpálya járda javára szűkítésével, ún. „fülek” létesítésével jobb kilátás biztosítható a gyalogosok, különösen a gyerekek számára.
  • Növényszigetek kijelölésével az útpálya irányváltoztatásával elérendő sebességcsillapítás.
  • Középső védett szigetek a gyalogosok biztonsága érdekében.
  • Minikörforgalom.
  • Sebességcsökkentő küszöb alkalmazásával akadálytalan áthaladás biztosítása közösségi közlekedési járművek részére.
  • Fontosabb gyalogos átvezetések, keresztezések területének járdával egy szintre emelése.
  • Forgalomszabályozással, időszakosan tilalmi jelzésekkel a csúcsforgalmi időszakban a szűk lakóterületeket érintő „területidegen” átmenő forgalom kizárása.
  • Jelzőlámpás szabályozással egyes útvonalak, övezetek forgalom- és sebességcsökkentési célú, a kívánt sebességű össze- vagy széthangolása.
  • Osztatlan tér kialakításával kölcsönös udvariassággal bonyolódó gépjármű-, gyalogosközlekedés (senki sem akadályozhatja a másikat).

Fenti forgalomcsillapítási eszközök nem helyettesítik a forgalomszabályozási rendelkezéseket (KRESZ), mert a gyakorlat azt mutatja, hogy lényegesen nem csökkentik az áthaladó, javarészt átmenő forgalom nagyságát.

Szálka Miklós