Ismeri ön Cucurbita pepót?

A címben feltett kérdés költői, hiszen mindenki ismeri a játékos nevű zöldséget, az uborka és a tök házasságából származó cukkinit. Igénytelen növény, olcsó, és kora nyártól késő őszig többnyire kapható. Húsa kellemesen ropogós, íze semleges, tehát olyan lesz, amilyenre ízesítjük. Jól házasítható a legtöbb zöldségfélével, de hússal, sajt­tal, tojással, tejföllel is gazdagítható. Főzéshez, sütéshez a karcsú, tizenöt-húsz centis példányok az ideáli­sak. A belsejükben alig van mag, a héjuk vékony, ezért meg sem kell hámozni felhasználáskor.

A cukkini nyersen is ehető. Kiváló, könnyen emészthető salátákat készíthe­tünk belőle, emellett párolhatjuk, süthetjük, főzhetjük, tölthetjük, lerakhatjuk, sa­vanyíthatjuk, kovászolhatjuk. Még sütemény és befőtt is lehet belőle, sőt a virágját is kiránthatjuk.

Legnagyobb előnye talán az, hogy szénhidrátban szegény, és az energiaértéke is kevés. Tíz deka cukkini mindössze 42 kJ, illetve 10 kcal, ezért diétázóknak, cukorbetegeknek különösen ajánlott. Nagy a víztartalma, és sok nyers rost van benne. Jelentős mennyiségű C-vitamint és ásványi sót tartalmaz.

A frissen szedett cukkini hűtőszekrényben nyolc napig eltartható. Szeletelve, reszelve vagy kockákra vágva kiválóan fagyasztható, így télre is jut belő­le. Cukkiniból ilyenkor nem lehet eleget enni! Ha már kipróbáltuk a rántott, töltött, rakott, lecsós változatát, akkor ajánlok néhány kevésbé ismert receptet.