Nincs fennakadás az oktatásban a Hegyvidéken

A kormány döntése értelmében valamennyi állami fenntartású iskola bezárt, és átállt a digitális oktatásra. Ez azt jelenti, hogy a diákok otthon tanulnak, a leckét pedig az interneten keresztül kapják meg a tanáraiktól.
Az első napok tapasztalatairól a Közép-Budai Tankerületi Központot vezető Hajnissné Anda Évát kérdeztük, aki elmondta, hogy a kezdeti időszak a lehetőségek felmérésével telt, az intézményvezetőkkel megbeszélték a digitális munkarenddel kapcsolatos tudnivalókat. Arra törekedtek, hogy lehetőleg egységes platformot vegyenek igénybe a pedagógusok és az iskolák, ugyanakkor ezt a kérdést rugalmasan kezelték. Annál is inkább, mert a több internetes felülettel elkerülhető egy-egy platform lefagyása a túlterheltség miatt.
A legnépszerűbb a Google Classroom iskolai csomag, valamint a KRÉTA Iskolai Alaprendszer. Sokan veszik igénybe a Skype-ot, ez a népszerű videós alkalmazás akár a feleltetést is lehetővé teszi. Ezenkívül kérdőívekkel, oktatási szoftverek segítségével oldják meg a számonkérést a tanárok, projektfeladatokat adnak, házi dolgozatokat íratnak a gyerekekkel.
A pedagógusok rendkívül kreatívak, ötletesek, mindnyájan nagyszerűen dolgoznak – emelte ki Hajnissné. Segítik egymást, ötleteket adnak, összefogtak a jó ügy érdekében, megértették a feladatot, amit meg kell oldani. Az utazó gyógypedagógusok, a testnevelők, a fejlesztőpedagógusok is végzik a munkájukat, de ugyanígy a zenetanárok is megtalálták azokat a platformokat, amik alkalmasak a digitális oktatásra.Nincs_fennakadas_az_oktatasban_a_HegyvidekenBár lehetőség lenne rá, egyelőre kevés szülő igényelte a tanulói felügyeletet, a családok inkább otthon szeretnék tudni gyermekeiket. Ez nemcsak a hagyományos iskolákra igaz, ugyanez a tapasztalat a sajátos nevelési igényű gyerekeket fogadó, valamint a gyógypedagógiai intézményekben. Jó hír, hogy az esetükben egy kicsit más, speciálisabb feladatokat igénylő távoktatás szintén működőképes.
Amennyiben a következő időszakban a szülők mégsem tudják elhelyezni gyermeküket, az intézmények természetesen biztosítják ezt, valamint azt is, hogy az iskolába bejáró tanulók részt vegyenek a digitális tanmenetben. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a diákok a saját iskolájukba menjenek ilyenkor, de mint Hajnissné elmondta, gondolkodnak azon, hogy legyenek ügyeletes intézmények.
A pedagógusok többsége egyébként szintén otthonról dolgozik, ugyanakkor vannak olyanok, akik az iskolai hardware-eket veszik igénybe. Akadnak még apró nehézségek – hiszen a tanulók és a tanárok is most szembesültek ezzel az új helyzettel –, a tankerület vezetője azonban biztos benne, hogy a következő héttől az összes intézményben zökkenőmentesen működik majd a digitális munkarend.
Az első héten leginkább arra fókuszáltak, hogy minél jobb minőségben és mindenkihez eljusson a tananyagtartalom. A következő lépés a számonkérés formáinak kialakítása annak érdekében, hogy a tanévet le lehessen zárni, és a diákok megkapják a bizonyítványukat. Ehhez még néhány hétre szükség lesz, de Hajnissné Anda Éva úgy látja, jól haladnak az egyeztetések. Az önkormányzattal is kiváló a kapcsolatuk, minden támogatást megad a tankerületnek.
Mivel a tanév rendjét még nem változtatta meg a minisztérium, ezért a 12.-esek úgy készülnek, hogy április végéig befejezik a tanévet, májusban pedig megkezdik az érettségit.

sm.