Eletrevalo_program

Életrevaló-program az eredményes gyerekekért

Hamarosan a hegyvidéki óvodákban is elindulhat az egyéni és közösségi eredményességet előmozdító Életrevaló-program – erről is szó esett a Budai Oktatási Napokon, aminek központi témája az érzelmi és szociális intelligencia fejlesztése volt.

„A pedagógia egy szakma, egy kultúra, amit ápolni kell, ezért a megfelelő működési körülmények megteremtésén túl a mesterségbeli tudás fejlesztése is kiemelt figyelmet érdemel” – e gondolattal köszöntötte Pokorni Zoltán polgármester a tizenkilencedik alkalommal megrendezett Budai Oktatási Napok résztvevőit a MOM Kulturális Központban. A program, mint mondta, évről évre lehetőséget ad arra, hogy a pedagógusok neves előadókat hallgassanak meg, továbbá a különböző intézményekben dolgozók megismerjék egymás munkáját. A hegyvidéki óvodapedagógusok ezúttal az ELTE Gyakorló Óvodába, valamint a sajátos nevelési igényű gyerekekkel foglalkozó Gennaro Verolino iskolába látogattak el.Eletrevalo_program1

Az érzelmi és szociális intelligencia fejlesztéséről szóló előadásokat a polgármester azzal a személyes történettel vezette fel, hogy egyik gyermeke meglehetősen nehezen viselte el, amikor kikapott a Gazdálkodj okosan! című társasjátékban. Ám ezeknek a dühöngéseknek végül meglett a haszna, hiszen megtanulta: veszíteni is tudni kell.

„A nevelés a gyermek pozitív tulajdonságainak fejlesztéséről, valamint figyelmünk és szeretetünk átadásáról szól” – emelte ki előadásában dr. Bagdy Emőke egyetemi tanár. A klinikai szakpszichológus és pszichoterapeuta szerint az ismeretek átadását érdemes mindig élményekkel összekapcsolni. Az elvont fogalmakat szimbólumokká lehet alakítani, például a szabadság fogalmát képpel, hanggal, mozgással, illatokkal, ízekkel is ki lehet fejezni. Kitért rá, hogy egy gyermek, aki még nem tudja megfelelően szavakba önteni gondolatait, a benne rejlő feszültségekről is leginkább rajzzal, vagy más alkotó módszerekkel tud jelzéseket adni a szakembereknek.

Az előadó elmondta, hogy vannak olyan fontos időablakok, szenzitív periódusok az életünkben, amik alapvetően meghatározzák a fejlődésünket. Ilyen például, amikor járni tanulunk – az első lépések megtételékor ezért egy szülőnek biztatnia kell a gyermekét, nem pedig korlátoznia amiatti aggodalmában, hogy esetleg elesik. Az „érzelmi agy” fejlesztésének legfontosabb időszaka a 3–6 éves kor, amikor az érzelmi képességeket leghatékonyabban játékokon keresztül lehet megmozgatni. Bagdy Emőke a szemkontaktus felvételének jelentőségéről is szólt, ez ugyanis, mint fogalmazott, a nevelés kulcspillanata: ilyenkor jelezzük azt a gyermeknek, hogy csak rá figyelünk.

Dr. Gerberné Farkas Zsuzsanna mentálhigiénés tréner arról beszélt, hogy Stephen R. Covey A kiemelkedően eredményes emberek 7 szokása című önfejlesztő kézikönyve alapján komplex fejlesztési program készült fiatalok számára. Ezt ma már mintegy ötven országban alkalmazzák, köztük hazánkban is. Itthon eddig hetven óvoda és iskola csatlakozott az Életrevaló-programhoz, amely a Hegyvidéki Önkormányzat támogatásával hamarosan a XII. kerületi óvodákba is eljuthat.

Ennek két fő pillére az egyéni és a közösségi eredményesség előmozdítása. Előbbihez tartozik, hogy a gyerekek tanuljanak meg felelősséget vállalni önmagukért, képesek legyenek célokat tűzni maguk elé, és rangsorolni tennivalóikat. A közös sikerhez a kölcsönös előnyök keresése, egymás meghallgatása, valamint a különbségeink előnnyé kovácsolása vezethet. Mindezen felül a testi-lelki jólét elérésére kell törekedni, hiszen ez az érzelmi stabilitás és az életöröm alapja.

z.