Szív- és érrendszeri betegségeket is megelőzhet a csokoládéevés

A csokoládé mint ősi, kultikus táplálék napjainkra a táplálkozástudományi szakemberek és a kardiológusok egyik legizgalmasabb kutatási területévé vált. A modern táplálkozástudományi vizsgálatok a borról és a csokoládéról is bebizonyították, hogy kismértékű fogyasztásuk előnyös a szív- és érrendszeri betegségek kialakulásának megelőzésében. A vörösborban lévő antioxidánsok egy csoportja (polifenolok) megakadályozza a koleszterin lerakódását az erekben. Bizonyos csokoládéknak pedig nagyobb az antioxidáns hatása, mint a zöld teának, a vörösbornak vagy az epernek.

Természetes élettani folyamat, hogy szabad gyökök keletkeznek a szervezetben. Ezek fontos szerepe elsősorban abban rejlik, hogy védelmet nyújtanak a szervezetet megtámadó káros mikroorganizmusok ellen. Ha ebben zavar keletkezik, a szabad gyökök elszaporodnak, és hátrányosan befolyásolják az egészséges sejtek működését, gyorsítják az öregedési folyamatokat. Károsítják a DNS-t, a fehérjéket, a szénhidrátokat és a zsírokat. Ezt a negatív folyamatot az antioxidánsokkal akadályozhatjuk meg.

A kutatások szerint a növényi táplálékokban (zöldségek, gyümölcsök) jelenlévő antioxidánsoknak nagy szerepük van az öregedés lassításában és egyes betegségek kialakulásának megakadályozásában. Az antioxidánsok egy csoportját képezik a fl avonoidok. Szent-Györgyi Albert 1936-ban mutatta ki, hogy a citrusfélékből származó flavonoidok csökkentik a hajszálerek törékenységét és áteresztőképességét. A kakaó és a belőle készült csokoládé többféle flavonoidot is tartalmaz, az egyik fajtájának (katechin) nagy előnye, hogy jól felszívódik. Elsősorban a daganatos és egyes szív- és érrendszeri betegségek kivédésében tulajdonítanak neki nagy szerepet. Igaz, hogy a csokoládé esetében a feldolgozás során csökken a flavonoid tartalma, de a kíméletes technológiával előállított termékekben ezek nagy része megmarad.

Mivel az antioxidáns flavonoidok a kakaóban találhatók, egyértelmű, hogy a gazdagabb kakaótartalmú, minőségi étcsokoládéban magasabb e vegyületek mennyisége. A tejcsokoládé is tartalmaz ilyen anyagokat, de csak kisebb mennyiségben, és egyes vizsgálatok szerint a tej csökkenti a felszívódásukat. Ebből a szempontból tehát a magas kakaótartalmú étcsokoládé fogyasztása mindenképpen előnyösebb, mintha tej- vagy fehércsokoládét ennénk. A csoki antioxidáns vegyületeiről azt is állítják a tudósok, hogy megnyújtják a véralvadás idejét, ezáltal csökkentik a vérrögök képződését, elősegítik az erek ellazulását, így fontos szerepet játszanak a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében. Tehát az egészségünk megőrzése érdekében (is) együnk csokoládét, persze mértékkel! (Forrás: Édes Tények)

B. J.