Titkok kertje a Folyosó-galérián

Az ember által keretbe foglalt, mégis végtelen természet jelenik meg Füzes Gergely legújabb kiállításán. A polgármesteri hivatal Folyosó-galériáján bemutatott festményeken saját, féltve őrzött titkainkkal szembesülhetünk.

Furcsamód, a feszes témaválasztás és az ábrázolás helyhez kötöttsége ellenére, a mögöttes tartalom végtelen értelmezési keretet ad a kiállításnak – hívta fel a figyelmet Füzes Gergely festményei kapcsán Lovas Pál alpolgármester. Az önkormányzatban most bemutatott képek Zebegényben, egy nagynéni kertjében készültek, mégis sokkal nagyobb teret ölelnek fel. Megjelenik bennük a természet, amelynek organikus rendjét még az itt-ott feltűnő alakok, kerítések és falak sem bontják meg. Az egységet az sem veszélyezteti, hogy az alkotó néhol monokróm technikával dolgozik, hiszen a színeken túllépő művészet az egyéni interpretációk útján éri el a kívánt hatást.

A festmények kertekről mesélnek, mesterségesen létrehozott, mégis természeti képződményekről. S bár ezeknek számos megfogalmazása létezett a történelem során, máshogyan gondolkodtak róluk az egyiptomiak, a rómaiak és a hatalmas barokk kertek létrehozói, egy dologban mégis megegyeztek: mindannyian tisztelték bennük a természetet, amely maga a titok. Füzes Gergely munkái a hortus secretust, a titkok kertjét idézik, ami egyszerre utal a magányra, az elhagyatottságra és az újjászületés örömére. Az alpolgármester szerint a képeket nézve mindenki felidézheti saját titkos kertjét.

2009_24_Page_17_Image_0005

A művészek közös törekvése, hogy hitelesen fejezzék ki érzéseiket – emlékeztetett Breznay András festőművész. A Hegyvidéki Nemzetközi Művésztelep vezetője úgy véli, hogy a hitelesség az alkotó egyik legfontosabb tulajdonsága, hiszen nélküle nem jöhet létre valódi kapcsolat a művész és közönsége között.

Füzes munkásságát alapvetően meghatározza az őszinteség. Plain air festőként a tájkép, enteriőr és csendélet megújítója, aki mestere, Gerzson Pál tanítását saját képére tudta formálni. Kompozícióit a sűrű anyaghasználat, a határok tágítása jellemzi. Nem keresi, hanem látja a témát, ezért bármilyen, mások által talán jelentéktelennek ítélt részletet képes hitelesen ábrázolni. Nála a megjelenő figurák sohasem kapnak főszerepet, sokkal inkább formai vagy kompozíciós kiegészítő elemek. Azt sugallják, hogy az ember környezetének hangsúlyozásával többet lehet kifejezni, mint akár egy portréval. Munkái egy feszes keretet adó tematikában jelennek meg, egyúttal oldottak, lazító hatásúak, és igényességgel törekednek a forma és térhatás visszaadására. A művész hitelessége éppen abban rejlik, hogy egyéniségét összhangba tudja hozni képei mondanivalójával.

m.