Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Reklámokkal foglalkoztak a zugligetis diákok

A tévében, rádióban, újságokban, plakátokon megjelenő reklámokról beszélgettek a Zugligeti Általános Iskola alsós diákjaival. A reklámüzenetek értelmezésével foglalkozó bemutatóórákat filmre vették, hogy a későbbiekben más pedagógusok is megnézhessék, miképpen lehet felhasználni a már meglévő oktatási segédanyagokat a tanítás során.

Napjainkban a reklám és a média meghatározó – és egyre növekvő – szerepet tölt be a fiatalok életében. Nemzetközi összehasonlításban a hazai adatok kiemelkedő mértékű médiafogyasztást mutatnak: a 17 év alatti magyar gyerekek naponta átlagosan három és fél órát töltenek a televíziókészülékek előtt, de az egyéb médiumok – internet, rádió, magazinok stb. – használata is jelentős. Mindezek révén információk és reklámok özöne éri el őket, amiben egy felnőttnek sem könnyű eligazodni.
A MediaSmart elnevezésű, médiaszakemberekből létrejött társaság egy nagy-britanniai kezdeményezés mintájára 2007-ben vezette be Magyarországon a Médiatudor oktatási programot a kisiskolások médiaértésre neveléséhez. A projektet az elmúlt években számos intézmény, cég támogatta, hiszen maga az oktatási anyag ingyenesen letölthető a www.mediatudor.hu honlapról. Eddig mintegy 1500 iskola, valamint 2250 pedagógus regisztrálta magát a programban, ami így már a hazai általános iskolák több mint felében elérhető.
„Ezekben a hetekben valósítjuk meg azt a régi tervünket, hogy az oktatáshoz szükséges feladatsorok alkalmazásáról – összesen tizennyolc egységről – bemutató filmek készüljenek. Ezeket a pedagógusok megtekinthetik majd a honlapunkon, így segítséget kapnak a letölthető segédanyagok használatához” – mondta el Almási Gizella projektvezető, akinek irányításával három bemutatóórát vettek fel a Zugligeti Általános Iskolában.
Az iskola második, valamint negyedik osztályos tanulóinak az osztályfőnökeik tartottak órát a reklámokról. A kisebbekkel Bécsy Gertrúd arról beszélgetett, mit láthattak, hallhattak, olvashattak a bemutatott televíziós, rádiós és nyomtatott reklámokban, s ezek közül melyik és miért nyerte el a tetszésüket. A nagyobbaknak az egyik óra keretében olyan mélyebb összefüggések keresésére késztető kérdéseket tett fel Bódis Mária, mint hogy miért vannak hirdetések, ezekkel kiket céloznak meg, s hogyan képesek hatást kifejteni. A másik, szintén a negyedikeseknek tartott foglalkozáson reklámfigurákat lehetett tervezni, amelyekről a munka végén háromtagú zsűri mondott értékelést.

z.