Meggyozoen_erveltek

Meggyőzően érveltek

Meghallgatni a másik felet, vitába szállni vele és meggyőzően érvelni – ezekkel a képességekkel rendelkeznek azok a diákok, akik ott lehettek a Goethe Intézet német nyelvű vitaversenyének országos fináléjában. A vetélkedőn kiválóan szerepeltek a Tamási Áron iskola tanulói: Csontos Bence a harmadik helyet szerezte meg, Iványuk Áron pedig a legjobb nyolc között végzett.

Magyarország mellett Csehország, Észtország, Lengyelország, Lettország, Litvánia, Oroszország és Ukrajna fiataljai csatlakoztak a „Vitázik a világ ifjúsága” elnevezésű német nyelvű nemzetközi vitaverseny-sorozathoz. A budapesti országos döntőben nyolc iskola közel kétszáz diákja mérte össze nyelvtudását és retorikai képességét. Köztük volt a Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségi Gimnázium nyolc diákja, akiket dr. Gór Szilvia, Vajda Beáta és Wolfgang Goldhammer készített fel.
„Három éve veszünk részt a programban, első alkalommal Takács Réka a negyedik, Fehér Milán az ötödik helyen zárta a versenyt, tavaly Vitályos Réka harmadik, míg Muka Viktória ötödik lett. Idén is folytatódott a jó sorozat, hiszen Iványuk Áron és Csontos Bence is bejutott az országos döntőbe. Áron a legjobb nyolc között végzett, míg Bence a harmadik helyet szerezte meg” – mesélte lapunknak dr. Gór Szilvia.
A Tamási iskolából a vitaversenyre a legtöbb diákot adó 12. a osztályfőnöke elmondta, hogy a Németországból induló kezdeményezés legfőbb célja a demokráciára nevelés, a társadalmi problémák iránti érzékenység kialakítása, illetve az, hogy a fiataloknak legyenek érveik, gondolataik egy adott politikai kérdésben. Ráadásul az élet számos területén hasznos vitakultúrát németül kell gyakorolniuk a résztvevőknek.
A pedagógus szerint legalább ennyire fontos, hogy a verseny iskolai szintre emelése újfajta gondolkodást indított be. A diákok ugyanis személyesen tapasztalják, hogy megfelelő hozzáállással, képességeik fejlesztésével milyen eredményeket lehet elérni. A vitakészség, a magabiztos kiállás, a mások előtti szereplés, az önállóság és talpraesettség mind-mind olyan erények, amelyek hozzájárulnak ahhoz, hogy később sikeres egyetemisták, majd felnőttek legyenek.
Csontos Bence tavaly látott először élőben vitaversenyt, mégsem volt idegen számára a műfaj. „Ekkor döbbentem rá arra, hogy néhány barátommal időnként szinte mi is ugyanezt csináljuk. Ez motivált a leginkább, amikor elindultam az iskolai selejtezőn – árulta el Bence, aki az utóbbi hónapokban rengeteget tanult a beszéd művészetéről. – Remélem, megértettem a vita lényegét, ami talán annak a képessége, hogy ki tudjuk mondani: ebben igazad van, de… Értem, hogy mire gondolsz, de… Úgy érzem, ez a másik tiszteletére épülő véleményütköztetés az alapja a színvonalas eszmecserének.”
A jövőre érettségiző diák már a továbbtanulásra is gondol. Olyan egyetemre járna legszívesebben, ahol a nyelvtudása mellett retorikai képességeit is tovább tudja fejleszteni.

(m.)