Forum_a_fogaskereku_fejlesztesenek_terveirol

Fórum a fogaskerekű fejlesztésének terveiről

A főváros megbízásából a Főmterv Zrt. terveket készít a fogaskerekű vasút fejlesztéséről, a vonal alsó és felső meghosszabbításáról. A tervekben szereplő műszaki megoldásokat lakossági fórumon mutatta be a Hegyvidéki Önkormányzat.

A fogaskerekű vasút vonala utoljára az 1970-es években esett át komolyabb felújításon, azóta meglehetősen leromlott az állapota. Ha néhány éven belül nem történnek meg a szükséges felújítási munkák, le kell állítani rajta a közlekedést. Minderről Pokorni Zoltán beszélt azon a lakossági fórumon, amit a Jókai Klubban tartottak a tervezett új, normafai felső végállomás környékén élők számára.
A polgármester szerint nem lenne szabad veszni hagyni a fogaskerekűt, hiszen kötött pályás közlekedési eszközként óriási értéket képvisel – ilyet manapság, a jelenlegi beépítettség mellett, már nem lehetne újonnan megvalósítani. Turisztikai attrakcióként is különösen értékes vasút, nincs másik hozzá hasonló az országban.
Pokorni Zoltán hangsúlyozta, hogy a rendkívül költséges felújításra a főváros csak akkor vállalkozhat, ha európai uniós forrásokat kap hozzá, az uniós támogatás feltételei között azonban a kimutatható társadalmi, közösségi haszon is szerepel, azaz nem támogatható olyan vonal felújítása, ami „sehonnan sehová vezet”. Annak érdekében, hogy több utast vonzzon a fogaskerekű, szükséges, hogy az alsó végállomást Buda legfontosabb közlekedési csomópontjában, a Széll Kálmán térnél, míg a felsőt a kikapcsolódni vágyók kedvelt célpontjánál, a Normafánál alakítsák ki.
A főváros megkezdte a fogaskerekű fejlesztésének tervezését, pályáztatás után a Főmterv Zrt. nyert megbízást. Az eddig elkészült tervek kapcsán Takács Miklós, a cég közlekedéstervezési igazgatója elmondta: a meghosszabbításra váró vasút a Városmajortól a Széll Kálmán térig a meglévő vágányokon, villamosként közlekedne.
Fent, a jelenlegi Széchenyi-hegyi végállomás előtt néhány méterrel, az Agancs úti felüljáró után válna ki az új pálya: a Rege utat keresztezve (amely az érintett szakaszon zsákutcává válna) és a Golfpálya úton haladva (itt megszűnne az autóforgalom) érné el a gyermekvasút végállomását, ahol megállót létesítenének. Onnan a Hegyhát út és a gyermekvasút közti sávban vezetnék tovább az új pályát, ahol a szerelvények ismét villamosként közlekednének, két vágányon. Ezen a szakaszon, a Gennaro Verolino iskolánál egy középperonos megálló épülne.
A felső, normafai végállomást az Eötvös út 48. számú épület mögötti területen építenék ki, ugyanis a Normafa-rehabilitáció részeként ezt a villát fogadóépületté, információs központtá alakítanák át. A végállomás eléréséhez mindenképpen el kellene bontani a hosszú ideje üresen álló Hotel Olimpia egy részét. Erre nemcsak a vágányépítés, hanem az Eötvös út új szakaszának kiépítése miatt is szükség lenne, amelyet a gyermekvasút töltése mellett vezetnének el, a Hegyhát út és a Konkoly-Thege Miklós út között.
A Normafa Síház környékének forgalomcsillapításával, illetve forgalommentesítésével egyidejűleg (az Eötvös út legfelső része gyalogossétánnyá, a Konkoly-Thege Miklós út felső szakasza pedig zsákutcává válna) a jelenlegi buszvégállomás a buszfordulóval együtt megszűnne. Így a tervezők elképzelései szerint a 21-essel utazók az Eötvös út új szakasza felől, a fogaskerekű leendő végállomásának szomszédságában kiépítendő új megállóból közelíthetik meg majd a Normafát.
A fogaskerekű a fejlesztés után jóval sűrűbben közlekedne, a jelenlegi 20, 15 és 12 perces napközbeni követési idők akár 7,5 percre rövidülhetnének – hangzott el a fórumon. A két új végállomás között 20-21 perc lenne a menetidő. A modern járművek az átépülő és a leendő pályákon gyorsabban haladhatnak majd, és sokkal csendesebbek lesznek a mai szerelvényekhez képest.
A Főmterv munkatársa egy kérdésre válaszolva szólt arról is, hogy külön vizsgálatokat végeztek a Hegyhát út mellett kiépítendő új szakasz térségének zajterheléséről. Az eredmények azt mutatták, hogy a fogaskerekű – ott már villamosként – kisebb zajt bocsátana ki, mint most a gyermekvasút. A zajkibocsátás jóval a jogszabályban előírt határérték alatt marad, ami annak is köszönhető, hogy a fogas pályája a Hegyhát út szintjénél lejjebb, a kisvasút pályájával egy magasságban haladna, a rézsűk, támfalak, valamint egyéb hang- és rezgéscsillapító megoldások pedig hatékonyan tudják gátolni a zaj terjedését.
A fórum végén több lakó is elmondta: megnyugtatónak tartják a most bemutatott műszaki megoldásokat. A felszólalók köszönetüket fejezték ki, hogy bevonták őket az egyezetési folyamatokba, és időről időre részletes tájékoztatást kaphatnak a fogaskerekű tervezett fejlesztésének aktuális részleteiről.

sz.