Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Szukseges_hogy_vers_irassek

„Szükséges, hogy vers írassék…”

A magyar költészet napja alkalmából minden évben szavalóversenyt szervez a Jókai Klub. A rangos eseményre a hegyvidéki iskolák alsó tagozatosai kapnak meghívást.

Az idén különösen nagy érdeklődés kísérte a Jókai Klubban rendezett hagyományos költészet napi szavalóversenyt, a színháztermet megtöltötték a versmondó gyerekek, akik ezzel is megerősítették József Attila örökérvényű sorait: „Nem szükséges, hogy én írjak verset, de úgy látszik, szükséges, hogy vers írassék, különben meggörbülne a világ gyémánttengelye.”
Az előadásokat Lukácsházi Győző tubaművésszel, zenei ismeretterjesztővel közösen értékelő Rák Katalin színművész elmondta, hogy örvendetesen sokan, az elmúlt évhez képest még többen neveztek a versenyre, a mennyiség mellett ráadásul ismét sikerült minőségben is előrelépni. Ezt alátámasztja a bemutatott művek sora: bár érthető módon többségben voltak a gyerekversek, ám sokan komolyabb költeményeket választottak. Arany János születésének 200. évfordulójára emlékezve a „legmagyarabb magyar költő” lírájából is elhangoztak részletek.
„Jó volt látni és hallani, mennyire felkészültek a kisiskolások. Persze, akadtak hibák, de valamennyi előadás rászolgált a dicséretre, annak pedig különösen örültem, hogy a korábbi versenyekről több ismerős arcot láttam a szavalók között. Ez azt jelenti, hogy a hegyvidéki diákok körében nem múló pillanat a versek szeretete – foglalta össze tapasztalatait Rák Katalin, hozzátéve, hogy a verstanulás nemcsak a jelennek, hanem a jövőnek is szól. – A memorizálás frissen tartja az agyunkat, olyan képességgé fejleszthető, ami egy életen át elkísér, és számos megoldandó helyzetben lehet a segítségünkre.” A színművésznő a jelenlévőknek elárulta, hogy 80 év feletti édesapja még ma is kívülről tudja kedvenc verseit.
A hat helyezésből ötöt megszerző Virányos Általános Iskola diákjainak felkészítésében részt vevő Tóth Emese arról beszélt, hogy igyekeztek személyre szabottan kiválasztani a költeményeket. „A szavalás lényege a mű üzenetének értelmezése és átadása, ebben pedig a versmondó egyénisége is benne van. Ezért nagyon fontos, hogy a gyerekek a számukra kedves, hozzájuk illő verseket adják elő” – mondta a pedagógus.
Természetesen senki nem tért haza üres kézzel, mindenkinek járt oklevél és apró ajándék. Kategóriánként az első három helyezett, valamint a különdíjasok további elismerésben részesültek.

MM.

 

Végeredmény

1–2. osztályosok: 1. Rádi Luca (2. o., Virányos Általános Iskola). 2. Mondovics Dorka (2. o., Virányos). 3. Tarnai Tamás Benedek (1. o., Virányos). Különdíjasok: Benedek Nikolett Molli (1. o., Tamási Áron Általános Iskola és Német Két Tannyelvű Nemzetiségű Gimnázium), Peszlen Attila (1. o., Virányos), Peszlen Zita (1. o., Virányos).
3–4. osztályosok:
1. Kolovratnik Borisz (3. o., Virányos). 2. Laudán Csongor (4. o., Virányos). 3. Kiss Pável Máté (3. o., Németvölgyi Általános Iskola). Különdíjasok: Göncze-Árkos Hanga Bolda (3. o., Zugligeti Általános Iskola), Tasnádi Gergő (3. o., Németvölgyi), Szabó Zétény Zoltán (3. o., Németvölgyi), Mészáros Barnabás Zoltán (3. o., Virányos), Medgyesy Dóra Csilla (4. o., Virányos).