Tovább a tartalomhoz Tovább a lábléchez

Letrehozni_azt_ami_sosem_volt

Létrehozni azt, ami sosem volt

Közismert és kevésbé közismert művek újraértelmezése, újragondolása az alapötlete a Jókai Klub új kiállításának. Tóth Yoka Zsolt tervezőgrafikus-művész, a Budapesti Metropolitan Egyetem docense, a Képző- és Iparművészeti Szakgimnázium szaktanára tanítványaival, művésztanár kollégáival közösen mutatkozik be.
A tárlatot Sára Ernő Ferenczy Noémi-díjas, Magyarország Érdemes Művésze díjjal kitüntetett grafikusművész, az MMA Ipar- és Tervezőművészeti Tagozatának tagja nyitotta meg. „Ki tudná értelmezni az atyáink, nagyapáink által még általánosan ismert több ezer éves történelmi és kultúrtörténeti magyarázatokat? – mondta. – A riasztó általános lefelé nivellálódás korában jó, ha száz évre vissza tudunk tekinteni. Átírjuk hát, hogy az idők során alakult nyelv, szokások, jelképek ma is értelmezhetővé váljanak. Időnként a történelmi hullámverés partra dobja, újra felfedezi az ókori népek cserépedényeinek, ötvösségének, kulturális minőségének szellemi és formavilágát, bámulatba ejtő praktikumának, kiérlelt dizájnjának mai értelmezhetőségét, átalakítási lehetőségét. A parafrázis ugyanakkor okos tanári fogás is a nebulóknak vagy kortársaknak feladatként, tárgy-idő feltételek között ad alkalmat a megismerésre, vagy a tanultak felidézésére, de mint művészet azt hozza létre, ami sosem volt. Van, hogy állásfoglalásra késztet az élet építő vagy romboló hatalmáról. A Munch által száz éve papírra vetett riadt tekintet és a szinte hallható sikoly adaptálása a New York-i tornyokat ért kamikaze akció ijesztő társadalmi hatására – telitalálat… Mestereinkre, mint Papp Gáborra, barátainkra, kollégáinkra való visszaemlékezés szép példáit is láthatjuk a teremben. Az arcok, a szemek és a felületen felvillantott egy-egy emblematikus alkotás a kortársak számára mai festészeti technikával újraértelmezett mű.”
Tóth Yoka Zsoltot arra kértük, meséljen szakmai életútjáról. „Tízéves koromban kezembe került Barcsay Jenő Művészeti anatómia című könyve – kezdte. – Akkor elhatároztam, hogy képzőművész leszek, ebből az időből származik ragadványnevem, a Yoka is. Először Horváth Dénes pécsi rajzszakkörébe és Kozák tanár úrhoz jártam tanulmányrajzokat készíteni. Egy évet töltöttem a pécsi Művészeti Szakközépiskolában, reklámgrafika szakon, Erdős János tanítványaként, majd a mester javaslatára is a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába felvételiztem. Úja kezdtem a középiskolát, Tímár Péter fotóművész tanítványaként. Fotóillusztrátorként érettségiztem. Onnan egyenes út vezetett a Képzőművészeti Egyetem tervező grafika szakára, ahol Felsmann Tamás és Molnár Kálmán voltak a mestereim. Majd a tanár szak elvégzését követően a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolában Bodóczky tanár úrnál hospitáltam rajz, ábrázoló geometria, művészettörténet és tervező grafika szakos tanárként. Rövid ideig ténykedtem reklámügynökségeknél és egy kiadónál, a Cash Flow magazin művészeti vezetője voltam, majd nagyon elkezdett hiányozni az iskola mint közeg. Adódott egy lehetőség, visszahívtak tanítani a Képző- és Iparművészeti Szakközépiskolába, a tervező grafika szakra. Idestova huszonöt éve dolgozom az immár szakgimnáziumban. Mellette párhuzamosan hat éven át tanítottam a Budai Rajziskolában, és vezetem a Metropolitan Egyetemen a digitális dizájn szakot.”
Toth Yoka Zsolt Szlávics László felkérésére könyveket is tervezett. Megismerkedett Nagy Zoltán könyvkötőmesterrel, vele készített közös munkájuk is látható a mostani kiállításon. 2001-ben Ferenczy Noémi-díjjal ismerték el munkásságát.
A grafikusművész itt kiállított munkái valamely centenáriumhoz, évfordulóhoz, alkotóhoz köthetők. Ilyen például a Bauhaus 100, tisztelgés a Pécsről elszármazott Forbát Alfréd, Molnár Farkas, Breuer Marcell, Victor Vasarely előtt. A kiállító tanítványok: Adamcsik Diana, Antal Nikolett, Baranyai Zsolt, Cselőtei Zsófia Olga, Ecsedi Zsófia, Fellegi Nóra, Felvidéki Miklós, Osgyáni Róza, Szalay Cintia, Szepessy Zsófia, Zsigó Boglárka, Zsili. Alkotótársak és művésztanárok: Juhász Péter, Nagy Zoltán, Rétfalvi Orsolya.
„Fiatalokkal veszem körül magam, ez tart fiatalon” – vallotta tanítványai és kollégái gyűrűjében a művész-tanár.

Balajthy Anna